Pedagogisk utvecklingsledare/förskollärare

Arbetsbeskrivning

Vill du bli vår nya kollega? I Motala, Östergötlands sjöstad, är vi öppna, stolta och nyskapande. Vår kommun är rätt plats för att bidra, utvecklas och trivas. Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor, utveckla dig inom ditt område och jobba med det viktigaste som finns.

Vi gillar dig – och vi hjälper dig att utvecklas. Vår mission är att barn och vuxna tillsammans ska utvecklas till kreativa, positiva individer som väljer livsglädje. Därför erbjuder vi en bred och djup verksamhet där vi ger dig möjligheterna, oavsett vilka mål du har. Motala ska vara en attraktiv och innovativ del av östgötaregionen där det är enkelt att bo och verka. Det är också vår drivkraft inom bildningsförvaltningen.

Verksamhet Förskola är en del av Bildningsförvaltningen. Vi arbetar för en likvärdig förskola där alla barns rätt till utbildning står i fokus, vi tydliggör yrkesroller och ansvar för förskollärare och barnskötare. Vår vision är att förskolan ska stödja varje barn oavsett förutsättningar så att alla ges möjlighet att utvecklas mot målen. Vårt mål är att erbjuda ett stödjande lärande i en inspirerande och trygg miljö som möter individens och samhällets behov. Hos oss sker kompetensutveckling och nätverkande kontinuerligt. Vi har en sammanhållen övergripande kompetensutvecklingsplan och fem studiedagar per år. Verksamhet Förskola har egna specialpedagoger. Alla våra förskolor har arbetskläder, både för inom – och utomhusbruk, ett led i vårt arbete att höja frisknärvaron i verksamheten.

Förskoleenhet Brinken består fyra förskolor: Parken, Kärrbacken, Strömmen och Verkstadsön. Förskolorna arbetar med barnen i mindre grupper samt i pedagogiska par där förskolläraren är ansvarig för undervisningen. Samtliga förskolor har egna tillagningskök.



ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en pedagogisk utvecklingsledare/förskollärare som vill arbeta med verksamhetsutveckling av förskolorna i enhet Brinken.

Vi arbetar i pedagogiska par, vilket innebär att barnen är indelade i mindre grupper större delen av dagen med en förskollärare som ansvarig för undervisningen i varje par. Du ingår i ett arbetslag bestående av förskollärare och barnskötare, där ni tillsammans kompletterar och inspirerar varandra utifrån de olika uppdragen.

Som förskollärare har du ansvar för det pedagogiska arbetet enligt våra styrdokument Skollagen, Lpfö-18 och Barnkonventionen. Det innebär bl.a. att du ansvarar för arbetslagets och förskolans systematiska kvalitetsarbete. Enheten har ett väl utvecklat systematiskt kvalitetsarbete där olika ansvarsområden ingår kopplat till våra prioriterade mål. Aktionslärande är en metod för att nå högre måluppfyllelse. Vårt prioriterade mål är Hållbar utveckling, social- ekonomisk och miljömässig.

Varje förskola har en pedagogisk utvecklingsledare, PUL, som ansvarar för att leda lärandet tillsammans med rektor, förskollärare och arbetslag. På enheten har vi en utvecklingsgrupp som tillsammans med pedagogiska utvecklingsledare i område Söder utvecklar det systematiska kvalitetsarbetet. Enheten har en utvecklad stöd- och styrkedja från huvudman till arbetslag, vilket gynnar förskolans arbete mot högre måluppfyllelse. Vi har implementerat en ny funktion i arbetslaget, PAL, pedagogisk arbetsledare, vars funktion är arbetsorienterat och ett komplement till PUL, den pedagogiska utvecklingsledaren. Dessa samverkar för att nå högre måluppfyllelse kopplat till enhetens prioriterade mål samt främja en god arbetsmiljö.

Förskolan ska ge alla barn möjlighet att utvecklas så långt som möjligt och utbildningen ska erbjuda barnen en rolig, trygg och lärorik miljö. Vi arbetar medvetet och aktivt med att utveckla lärmiljöerna genom att göra dem tillgängliga och utmanande. Schemat är anpassat efter uppdrag och utifrån utbildningens behov. All arbetstid är schemalagd och de flesta möten är på dagtid. Det är meriterande om du är väl förankrad i de estetiska uttrycksformerna enligt Lpfö-18.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med förskollärarexamen och legitimation avsedd för arbete inom förskolan.

Du har ett förhållningssätt som präglas av Skollagen och Lpfö-18:s intentioner.
Du ska koppla din undervisning till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Du dokumenterar varje barns behov, utveckling och lärande och utvecklar utbildningen och undervisningen efter den.
Du ser lärmiljön som den tredje pedagogen.
Du ska vara väl förankrad i digitala verktyg.
Du har utvecklat en lärarskicklighet.
Du har kunskaper om alternativ kompletterande kommunikation.
Din drivkraft är att arbeta med barns delaktighet och inflytande samt demokratiska processer.
Du kan arbeta självständigt och ta beslut som gynnar barnets bästa.
Du ser alla barn som kompetenta utifrån deras olika förutsättningar och ger barnen det stöd de behöver.
Du ska skapa goda relationer och ha en god kommunikation med barn, vårdnadshavare kollegor och rektor.

ÖVRIGT
Tillsättning sker under förutsättning av vederbörliga beslut.

Notera vikten av att du söker tjänsten digitalt via www.offentligajobb.se

Vi undanber oss all extern rekryterings- och annonseringshjälp i samband med denna annons.

Artiklar i detta ämnet

  1. Skolans ansvar för fostran
  2. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Sammanfattning

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024

Vikarierande förskollärare till Mariehäll

Vikarierande förskollärare till Mariehäll

20 december 2024