Pedagogisk Verksamhetsutvecklare till Förvaltningen för sociala insatser

Pedagogisk Verksamhetsutvecklare till Förvaltningen för sociala insatser

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och göra vardagen enklare för Örebroarna och samtidigt ha ett stimulerande, utmanande och utvecklande arbete? I så fall ska du söka Sveriges viktigaste jobb, här gör vi skillnad!

Om tjänsten 
Som pedagogisk verksamhetsutvecklare är du en del av ledningen i ditt verksamhetsområde, där du stöttar chefer, pedagoger och baspersonal i pedagogiska frågor. Syftet är att ge ett kvalificerat pedagogiskt stöd med servicemottagaren i fokus och i enlighet med relevant lagstiftning, kommunala mål och beslut. En del av det pedagogiska arbetet innefattar att både skapa och sprida kunskap digitalt. Det kan exempelvis handla om att spela in film eller göra skärminspelningar. Arbetet innebär även att självständigt driva utvecklingsfrågor inom ditt verksamhetsområde, arbeta med pedagogiska processer samt planera och genomföra kompetensutveckling för förvaltningens medarbetare. Vidare innebär rollen samarbete med andra pedagogiska verksamhetsutvecklare och områdets övriga yrkeskompetenser för att tillse att övergripande mål uppnås.

Tjänsten stödjer i insatserna LSS barnbostad, korttids för barn och vuxna, ungdomsfritids, personlig assistans, HVB samt är ett övergripande förvaltningsstöd. Du förväntas vara nära verksamheterna genom att systematiskt besöka dem inom området och förebygga eller åtgärda utmaningar, i dialog med enhetschef.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• analysera, bedöma samt komma med förslag på förbättringsområden utifrån olika underlag, såsom brukarundersökningar, avvikelser, klagomål, Lex Sarah, egenkontroller m.m.
• rapportera det pedagogiska läget till ansvarig avdelningschef och ge förslag på förbättrings- och utvecklingsområden
• i samråd med enhetschef arbeta för att anpassa pedagogiska metoder och arbetssätt i verksamheterna
• omvärldsbevaka lagändringar, nya pedagogiska arbetssätt, metoder och välfärdsteknologiska lösningar
• planera och skapa utbildningar efter området/verksamhetens behov, främst kring funktionsvariationer, arbetssätt samt metoder i det pedagogiska området
• medverka i arbetsgrupper/nätverk lokalt och regionalt samt samverka med andra aktörer internt och externt
• skapa och publicera information, filmer, kunskap i Office 365 paketet samt utforska appar för att möta användarnas behov av tillgänglig utbildning
• i vissa fall handleda baspersonal

Kompetenskrav

• akademisk examen om minst 180 hp med inriktning arbetsterapi, logopedi, beteendevetenskap, specialpedagogik eller psykologi
• minst 5 års erfarenhet inom funktionsstödsområdet, helst med barn
• relevant fördjupning i något ämne/arbete/projekt som arbetsgivaren finner lämplig  

Du behärskar det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med servicemottagaren och övrig personal samt att du skriftligt kan dokumentera det som verksamheten kräver. Rollen ställer krav på pedagogisk kompetens och en god förmåga till omvärldsbevakning för att driva både områdets och förvaltningens pedagogiska arbete framåt. Du behöver ha en god överblick i områdets aktuella behov och förutsättningar i pedagogiska frågor samt bidra till att det pedagogiska arbetet utvecklas i enlighet med relevanta lagar, förordningar och verksamhetsplan. Du besitter en god förmåga att genom din kunskap handleda chefer, boendepedagoger och i vissa fall boendestödjare på ett sätt så att det pedagogiska arbetet i verksamheterna utvecklas. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

• teoretiska eller praktiska kunskaper om autismspektrumtillstånd och erfarenhet av att arbeta med tydliggörande pedagogik
• erfarenhet av livestreaming eller digital utbildning
• erfarenhet av att handleda individer och grupper
• erfarenhet av att planera och genomföra utbildningsinsatser
• B-körkort
• erfarenhet av Office 365

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: snarast enligt överenskommelse 

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen 
Du har tillgång till ett aktivitetsbaserat kontor på Gräsgatan 5 och stadsbyggnadshus 2, du arbetar även operativt ute i verksamheterna. Du tillhör verksamhetsområde innefattande LSS insatserna: Personlig assistans, Barnbostad, korttidsvistelse, korttidstillsyn samt Hvb och rapportera till två avdelningschefer och utvecklingschef.

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 10 oktober.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 september 2021
  • Ansök senast: 10 oktober 2021

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


Utredare/handläggare inom VA-avdelningen

Utredare/handläggare inom VA-avdelningen

29 november 2024

29 november 2024

Processledare

Processledare

29 november 2024

29 november 2024