OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bli vår nya kollega? I Motala, Östergötlands sjöstad, är vi öppna, stolta och nyskapande. Vår kommun är rätt plats för att bidra, utvecklas och trivas. Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor, utveckla dig inom ditt område och jobba med det viktigaste som finns.
Gemensamma ledningsförvaltningen består av områdena IT, Verksamhetsstöd,
Strategisk samhällsplanering, administration, kommunikation samt process- och organisationsutveckling. Förvaltningen har till uppdrag att leda, stödja och samordna hela kommunorganisationen på kommunstyrelsens uppdrag. Detta görs genom att ha kundens behov i fokus samt att vi har en helhetssyn och gemensamma arbetssätt. Vi är en lärande organisation som främjar nyskapande och lärande av både omvärld och varandra.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en pensionsansvarig lönespecialist till vår löneenhet för ett föräldravikariat under ett år.
Som pensionsansvarig lönespecialist kommer du att ingå i en grupp med lönespecialister, löneadministratörer och systemförvaltare. Du kommer att arbeta med löneadministration där fokus kommer ligga på att självständigt ansvara för administration och information av pensioner och försäkringar inom Motala kommun. Det innefattar samtliga delar inom kommunens pensionshantering som rapportering av pension, anmälan av pensionsavgångar, ge stöd och support till kommunernas medarbetare i pensionsfrågor, kontakter med andra myndigheter, planera och genomföra informationsträffar och hålla i utbildningar, ta fram och uppdatera informationsmaterial samt hantering av pensionsskuldsberäkning. Tillämpning och tolkning av pensionsavtal för kommuner och landsting samt omvärldsbevakning är också en viktig del av tjänsten. Du kommer också att arbeta med löpande löneadministration.
KVALIFIKATIONER
Kvalifikationer
För att passa i rollen som lönespecialist hos oss tror vi att du:
• Är självgående och kan driva arbetet framåt i den takt som krävs
• Trivs med förändringar då vi arbetar med att ständigt förändra och utveckla vår pensions- och löneprocess
• Har förmågan och tycker om att pedagogiskt förklara de ibland svårtolkade pensionsreglerna
• Är tydlig i din kommunikation
• Tycker om att arbeta med siffror och är ansvarsfull
• Har ett positivt förhållningssätt till såväl ditt arbete som dina kollegor
• Är strukturerad och klarar av balansen mellan kvalitet och effektivitet
• Är analytisk då det är viktigt att kunna göra rimlighetsbedömningar av underlag och se helheten
• Är flexibel och kan anpassa dig efter förändringar som sker under arbetsdagen
• Är stresstålig och gillar att arbeta i ett stundtals högt tempo
• Stor vikt läggs vid personlig lämplighet
Vi vill dessutom att du har:
• Stor dator- och systemvana
• Uttrycker dig väl på svenska i både tal och skrift
• Uttagen gymnasieexamen
• Har ett intresse för pension och försäkringsfrågor
• Har bred erfarenhet av löneadministration
Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av pensionsadministration inom löneyrket
• Har kunskap i gällande pensionsavtal för kommunal sektor
• Erfarenhet från offentlig sektor, politisk styrd organisation eller annan större organisation
ÖVRIGT
Tillsättning sker under förutsättning av vederbörliga beslut.
Vänligen respektera att vi undanber oss all direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag, som vi inte har avtal med, samt försäljare av ytterligare platsannonser.