Arbetsbeskrivning
När du jobbar i Halmstads kommun är du med och formar, stärker och berikar andras vardag. Din insats är meningsfull för oss - vem du än är. Vi söker dig som vill bidra till ett bättre Halmstad.
Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att våra 105 000 kommuninvånare ska trivas och få ut mer av livet. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 10 000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden. Läs mer om oss https://www.halmstad.se/intro
På HR Service är vi drygt 40 kollegor som finns till för att göra livet lättare för chefer och medarbetare i kommunen. Vi hanterar leverans av lön, förmåner, pensioner, försäkringar och SITHS-kort. Vi har också ansvar för att systemförvalta, utveckla, utbilda och supportera i kommunens olika HR-system. Det är viktigt för oss att våra kunder får ett gott bemötande och det stöd de behöver för att lösa sina uppdrag. Vi har en flexibel arbetsplats i centrala Halmstad med aktivitetsbaserade kontor. Möjligheten att delvis arbeta på distans är en självklarhet så länge det fungerar för våra kunder och intressenter.
ARBETSUPPGIFTER
Är du nyfiken, förändringsbenägen och har ett öga för detaljer? Nu kan du bli en del av ett specialistteam på en utvecklande arbetsplats där det ges möjlighet att växa både professionellt och personligt.
Under det kommande året kommer en av våra två pensionshandläggare att gå i pension. Det kommer finnas gott om tid för en gedigen introduktion till den nya medarbetaren som kommer bli en del av vårt gäng. Vi söker dig med relevant utbildning inom administration, exempelvis inom lön och som genom flerårig erfarenhet besitter den specialistkunskap och noggrannhet som krävs för att ge korrekt och professionell service.
Som pensionshandläggare i Halmstads kommun kommer du att arbeta med att ge pensions- och försäkringsinformation till våra anställda. Din roll blir en viktig del av vårt team som bidrar till att våra anställda får den trygghet och de lösningar de behöver inför framtiden.
I rollen som pensionshandläggare kommer du ansvara för ett antal varierande arbetsuppgifter. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att inkludera:
• Administration kring pension, löneväxling, försäkringar samt hantera uppgifter i KPA, AFA, Max Matthiessen samt kommunens lönesystem (Heroma)
• Ge support via e-post och telefon till chefer, HR och anställda. Vidare ingår kontakt med anställda genom personliga möten för att ge individuell pensionsinformation och hjälpa till med administrativa frågor samt genomföra beräkningar och simuleringar för blivande pensionärer
• Hålla dig uppdaterad på avtalsändringar inom pensionsområdet och samarbeta med intern systemgrupp för att kvalitetssäkra kommunens --lönesystem (Heroma) i förhållande till tjänstepensionen
• Hantera fakturor kopplade till pension och försäkring
• Pensionsrapportering via fil samt månadskontroller.
Det här erbjuder vi dig:
Hos oss får du möjlighet att utvecklas i din yrkesroll tillsammans med kompetenta kollegor samtidigt som du bidrar till att kommunens verksamheter fungerar smidigt. Vi erbjuder goda anställningsvillkor såsom en trygg och säker arbetsmiljö, möjlighet till fortbildning om det finns behov av det, friskvårdsbidrag, personalaktiviteter och andra förmåner.
Vi erbjuder möjligheten till att arbeta delvis på distans, din placering blir på Torsgatan 1 som är ett aktivitetsbaserat kontor.
Vi värdesätter ett gott samarbete och lägger därmed stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Varmt välkommen med din ansökan!
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning inom administration, exempelvis inom lön och har minst tre års erfarenhet av löneadministrativt arbete eller liknande kvalificerade arbetsuppgifter. Du ska ha erfarenhet av att ha arbetat med lagar och avtal och har god kunskap inom området.
För att passa i rollen så behöver du:
Vara en engagerad och saklig person som värdesätter en god kunddialog. Du kommer att arbeta med beställare (kommunledningsförvaltning), förvaltningar, bolag, leverantörer och kunder. Du har förmåga att följa men också utveckla tydliga rutiner och arbetsprocesser för att säkerställa att våra anställda får konsekvent och professionell information.
Du har ett strukturerat och detaljfokuserat arbetssätt som gör att du kan hantera en hög efterfrågan och arbeta konsultativt i en händelserik miljö. Du har stark kommunikationsförmåga, är noggrann och har ett öga för detaljer. Du håller deadlines och hög kvalitet i det arbete du utför. Du är prestigelös och värdesätter vikten av samarbete samtidigt som du kan arbeta självständigt och driva egna frågor. Du är också trygg i att genomföra presentationer inför större arbetsgrupper.
Det är meriterande om du haft roller inom det kommunala pensions- eller försäkringsområdet eller om du har arbetat med löneadministration inom kommunal verksamhet.
ÖVRIGT
Vi uppmuntrar till god hälsa och regelbunden rörelse. Halmstads kommun erbjuder ett friskvårdsbidrag till alla anställda.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Halmstads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande använder vi e-rekrytering i Visma Recruit.
Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande som bidrar till detta.
Innan anställning sker behöver du visa att du har rätt att arbeta, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Det gör du genom att styrka ditt medborgarskap i EU/EES eller Schweiz genom pass, nationellt id-kort eller personbevis tillsammans med identitetshandling. Kan du inte det behöver du uppvisa ett arbetstillstånd eller att du kan visa att du är undantagen från skyldighet till arbetstillstånd.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalig personal.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Varmt välkommen med din ansökan!