OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,1 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 6,8 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 100 medarbetare på 8 orter.
Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.
Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 700 medarbetare. Avdelningen ansvarar bl.a. för administrationen av ålderspension som innefattar inkomstpension, tilläggspension, premiepension, garantipension, bostadstillägg till pensionärer, äldreförsörjningsstöd, efterlevandepension. I avdelningens uppdrag ingår även styrning, uppföljning och utveckling av verksamheten. Verksamheten bedrivs processorienterat på åtta verksamhetskontor lokaliserade i Växjö, Halmstad, Karlstad, Luleå, Visby, Gävle, Söderhamn och Stockholm.
På kontoret i Växjö handlägger vi ålderspension och bostadstillägg. På kontoret bemannar vi även servicetelefoni för våra kunder.
Vi söker nu ett antal pensionshandläggare för ca 6 månaders visstidsanställning.
Arbetet innebär handläggning och beslut i pensionsärenden. Du kommer att kontrollera, värdera och komplettera uppgifter. Som handläggare behöver du utreda, bedöma och analysera information samt beräkna förmåner. Arbetet innebär många kontakter med våra kunder såväl skriftliga som per telefon.
Vi ställer höga krav på effektivitet och rättssäker tillämpning.
Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning, t.ex. ekonomi, juridik eller statsvetenskap, eller motsvarande kompetens som vi bedömer likvärdigt. Du har god datorvana, bland annat goda kunskaper i Officepaketet. Erfarenhet från liknande verksamhet och god kunskap om pensionsområdet är meriterande.
Egenskaper:
Du är serviceinriktad, initiativrik, noggrann, självgående och van vid ett högt tempo. Du är en god lagspelare och tycker om att arbeta i grupp, samtidigt är du självgående och van att fatta egna beslut. Du har lätt för att samarbeta och dela med dig av dina erfarenheter. Vidare är du strukturerad, prestigelös och har ett trevligt bemötande. Du uttrycker dig väl muntligt så väl som skriftligt och trivs med kundkontakt. Det är meriterande om du behärskar andra språk än svenska och engelska.
Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt:
Tjänsterna är visstidsanställningar, ca 6 månader.
Vi planerar att hålla intervjuer v. 30
För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta;
6-10 juli, Linda Goude, 010-454 25 56
13-17 juli, Petter Ruhde 010-454 25 27
Fackliga representanter Maria Johansson:, SACO, 010-454 36 43 och Therese Löfqvist, ST, 010-454 26 93.