OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta som pensionshandläggare på en av Sveriges viktigaste myndigheter? Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 388 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,9 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vi gör pensioner enklare!
Fondtorgsavdelningen ansvarar för en av pensionssystemets minsta och äldsta sparformer Frivillig Pensionsförsäkring. Frivillig Pensionsförsäkring är en pensionsförsäkring som infördes 1914 som ett komplement till den allmänna folkpensionen. Även om försäkringen stängdes för nya inbetalningar redan 1981 så är försäkringen levande. Idag har cirka 5 000 svenskar försäkringen, varav cirka 2 700 har en pågående utbetalning.
Enheten för fondhandel och frivillig pension har drygt 10 medarbetare och varav cirka åtta arbetar med att administrera premiepensionens fondhandel och två med den frivilliga pensionen.
Vi sitter i trevliga lokaler i Stockholm, i nära anslutning till Hornstulls tunnelbana. Tjänsten innefattar arbetsuppgifter som behöver utföras på plats och kan i liten omfattning göras på distans.
Som pensionshandläggare inom frivillig pension arbetar du brett med alla delar av handläggningen och administrationen av den frivilliga pensionen.
Bland annat med:
- Handläggning av ansökningar om uttag av frivillig pension
- Handläggning av svenska och utländska utbetalningar och krav
- Kundkontakt och kundinformation kring försäkringen
- Brevutskick med uttagserbjudande
- Diarieföring och kundregister
- Begäran och hantering av levnadsintyg
- Skatteredovisning och kontrolluppgifter
- Interna kontroller i Agresso och uppföljning
Du kommer att ha en bred roll där du tillsammans med en kollega tar ett huvudansvar för att hålla försäkringen i drift och se till att förmånstagarna får sin utbetalning. Du kommer vara med i arbetet med att löpande vidareutveckla våra processer och hanteringen av förmånen. Delar av hanteringen är manuell vilket gör att du kommer behöva arbeta på plats på kontoret vid Hornstull.
Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har:
- Akademisk utbildning, företrädesvis inom ekonomi alternativt motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant
- Aktuell erfarenhet av daglig administration och avstämningar
- Goda kunskaper i Excel och Word
- Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift
Det är meriterande om du har:
- Erfarenhet av arbete med handläggning på Pensionsmyndigheten eller Försäkringskassan
- Erfarenhet av att arbeta i Agresso
- Erfarenhet av att handlägga i Försäkringskassans TP-system
Egenskaper:
Som pensionshandläggare på Pensionsmyndigheten är du kvalitetsmedveten, noggrann och har en god samarbetsförmåga. Du är van vid att planera, sätta upp och hålla tidsramar. Du är ansvarstagande och lägger ner stor vikt vid att leva upp till förväntningar. Vi ser att du trivs i en mer operativ och administrativ roll med en löpande kundkontakt.
Du har integritet och förmåga att ha ett helhetsperspektiv. Utöver detta ser vi att du har god kommunikativ förmåga och lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, såväl på svenska som på engelska.
I urvalet lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.
Övrigt:
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med sex månaders provanställning. Start enligt överenskommelse.
Som en del i rekryteringsprocessen ingår intervjuer följt av referenstagning för slutkandidat. Arbetspsykologiska tester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Då rekryteringen sker under sommaren kan processen därav dra ut något på tiden.
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta:
Enhetschef Rasmus Bjälkeson tel. 010-454 23 62
Fackliga representanter:
SACO; Linda Modin, 010-454 33 36
ST; Helena Blomkvist, 010-454 28 53
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.