OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 380 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,8 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vi gör pensioner enklare!
Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 1000 medarbetare och finns på 8 orter från Luleå i norr till Halmstad i söder. Produktionsavdelningens uppgifter är att säkra handläggningen och hantera utbetalningar för Sveriges pensionärer och pensionssparare. I uppdraget ingår också att säkerställa att felutbetalningar inte genomförs och att motverka bidragsbrott. Verksamheten är indelad i tre produktionsområden: Allmän pension (AP), Bostadstillägg (BT) och Efterlevandepension-Kundnära-Kontroller (EKK).
Produktionsavdelningen befinner sig i en större förändringsresa där vi i vår framtidsbild vill stärka våra medarbetare och vår organisation för att i högre grad kunna möta våra kunder där de befinner sig. Vi söker dig som vill vara en del av den förändringsresan.
Nu söker vi flera pensionshandläggare till oss inom bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd.
Som pensionshandläggare inom bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd kommer du att möta våra kunder i telefon, mejl och handläggningssystemet.
I rollen som pensionshandläggare kommer du arbeta med att lösa hela kundens faktiska behov för att skapa värde. Vi arbetar aktivt med att förstå hela kundens behov utifrån ett helhetsperspektiv för att allt vi gör ska relatera till vårt syfte och skapa värde för våra kunder.
Som pensionshandläggare kommer du arbeta enligt våra fyra värdesteg där du hjälper, förklarar, beslutar och betalar i handläggningen. Telefonsamtal med våra kunder är ett av våra främsta verktyg för att skapa förståelse för hela ärendet tillsammans med kunden.
Du säkerställer att våra kunder får rättssäker och saklig bedömning, information samt administration av sitt ärende eller sin kontakt med oss. Du levererar ett hjälpsamt, tryggt och professionellt bemötande.
Utbildning och erfarenhet:
Du har erfarenhet av att möta kunder i telefon, mejl och/eller handläggningssystem. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Det är meriterande om du även har kunskaper i andra språk. Du har relevant akademisk utbildning.
Egenskaper:
Du är en person som uppskattar kundmöte via telefon, mail och vårt handläggningssystem och motiveras av att hjälpa andra. Du har förmåga att kommunicera på ett lättförståeligt och tydligt sätt, i tal och skrift och kunna anpassa budskapet utifrån mottagaren.
Du är en god lagspelare som trivs med att stötta och uppmuntra andra likväl som du är trygg i att arbeta självständigt med dina arbetsuppgifter. Du bidrar aktivt med glädje och motivation till din omgivning och ser ett gott samarbete som nyckeln till framgång.
Du är en person som har förmåga att se till helheten i det dagliga arbetet. Du har ett flexibelt förhållningssätt och gillar ett omväxlande arbete. Du har en vilja att komma framåt både i dina arbetsuppgifter och i din egen utveckling. Du ser utmaningar som en källa till utveckling där du aktivt omsätter dessa till ändamålsenliga lösningar utifrån kundens och verksamhetens behov.
Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.
Övrigt:
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse dock senast den 1 maj 2022. Placering är i Halmstad med möjlighet till distansarbete enligt överenskommelse.
Urval sker löpande, skicka därför in din ansökan så snart som möjligt dock senast den 6 februari 2022.
De kandidater som bäst uppfyller kravprofilen kommer att få genomföra arbetspsykologiska tester som mäter några av de förmågor och kompetenser som vi bedömer som viktiga i rollen som pensionshandläggare. Utifrån testresultatet sker urvalet till kompetensbaserade intervjuer därefter sker referenstagning på slutkandidater.
För mer information:
För mer information om tjänsterna är du välkommen att kontakta:
gruppchef Emelie Henriksson, tel. 010-454 38 94.
Fackliga representanter:
ST: Michael Karlsson, tel. 010-454 34 27
Saco: Jolin Lindberg, tel. 010-454 45 32