OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,1 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,2 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 100 medarbetare på 8 orter.
Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.
Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 700 medarbetare. Avdelningen ansvarar bl.a. för administrationen av ålderspension som innefattar inkomstpension, tilläggspension, premiepension, garantipension, bostadstillägg till pensionärer, äldreförsörjningsstöd, efterlevandepension samt återkrav. I avdelningens uppdrag ingår även styrning, uppföljning och utveckling av verksamheten. Verksamheten bedrivs processorienterat på åtta verksamhetskontor lokaliserade i Växjö, Halmstad, Karlstad, Luleå, Visby, Gävle, Söderhamn och Stockholm.
På kontoret i Karlstad handlägger vi ålderspension, bostadstillägg samt återkrav av bostadstillägg.
Nu söker vi ett antal pensionshandläggare till vårt kontor i Karlstad.
Som pensionshandläggare arbetar du med handläggning, utredning och beslut i pensionsärenden i enlighet med gällande regelverk och processer. Du ansvarar för att utreda rätten, värdera och analysera informationen i internationella och nationella ärenden. Därefter fattar du beslut och verkställer.
I arbetet har du kontakt med kunder och myndigheter i Sverige och utomlands. Kontakterna sker oftast per telefon eller e-post. Du ska även dokumentera och registrera relevant information kopplat till inkomna ärenden. Du ansvarar för att det görs en rättssäker och saklig bedömning i varje enskilt fall. Vi ställer höga krav på effektivitet och rättssäker tillämpning.
Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning på minst två år eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren finner likvärdigt. Du har god datorvana och vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med stora ärendeflöden och utredningsuppgifter.
Egenskaper:
Du är en god lagspelare och tycker om att arbeta i grupp samt har förmågan att kunna jobba självständigt. Vidare är du analytisk, noggrann, strukturerad, ansvarsfull och prestigelös. Vi ser gärna att du är initiativrik och tycker om att komma med förbättringsförslag. Viktigt är att du tycker om att arbeta med kundkontakter, att du har ett gott bemötande samt är serviceinriktad.
Du är flexibel och kan lätt anpassa dig till nya arbetssätt. Vidare är du van vid ett högt tempo och du har förmågan att klara av flertalet arbetsuppgifter samtidigt. Du ska kunna uttrycka dig väl i tal och skrift både på svenska och på engelska. Övriga språkkunskaper är meriterande.
Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt:
Tjänsterna är tillsvidare anställningar med provanställning, placering i Karlstad.
Intervjuer kommer att hållas torsdagen 9/3.
För mer information:
För mer information om tjänsterna är du välkommen att kontakta gruppchef Lena Persson Sligman, 010-454 31 58.
Fackliga representanter är Johanna Odhe, Saco, 010-454 31 35 och Pernilla Edman, ST, 010-454 30 93
Välkommen med din ansökan!