OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en nyfiken person som är väl insatt inom pensionsfrågor och har förmågan att förklara och informera andra om deras framtida pension? Trivs du att arbeta i ett mindre team med pensioner, försäkringar och lönenära ekonomi? Vi söker nu dig som är pensionshandläggare med erfarenhet av att arbeta med hela tjänstepensionsprocessen till oss på Löneenheten!
Vi hanterar 11-12 000 löneutbetalningar varje månad och arbetar då i tre team, varav ett team som arbetar med lönenära arbetsuppgifter och två löneteam. Tillsammans stöttar vi stadens nio förvaltningar i HR-relaterade lönefrågor, handlägger tjänstepension, kollektivavtalade försäkringar, förvaltar personalaktsarkivet och systemförvaltning av stadens schema- och bemanningssystem.
Totalt är vi 24 kollegor på enheten och tillsammans med vår systerenhet som jobbar med förhandling, arbetsmiljö och HR-system delar vi ljusa, fräscha lokaler som är centralt belägna i Stadshuset.
Läs gärna mer om förvaltningen på: http://www.vasteras.se/stadsledningskontoret
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer arbeta självständigt i en roll med att handlägga tjänstepensions- och kollektivavtalade försäkringsärenden till Västerås stads medarbetare och tidigare anställda. Du arbetar tillsammans med två andra handläggare och ni ansvarar tillsammans för alla teamets arbetsuppgifter. I rollen arbetar du stödjande mot stadens chefer och medarbetare, ger information, både muntligt och skriftligt, och har kontakt med såväl myndigheter som andra externa aktörer. Det ingår även administration kring lönenära ekonomi avstämning balanskonto, bokslut, provinläsning, fakturering, AGI, bankinsättningar, kronofogden och löneskulder. Du har också andra arbetsuppgifter såsom utlägg, personalaktsarkivet, utlämnanden, jubileumsgåva m.m.
Vi vill att du som söker bidrar till att bygga goda relationer och stöttar kunderna på bästa sätt, men också som medarbetare bidrar du med att skapa en god arbetsmiljö och du är delaktig i arbetet för att vi ska bli bättre. Du kommer tillsammans med ditt team aktivt att arbeta för att vidareutveckla organisationens sätt att arbeta med tjänstepensionsfrågor och övriga arbetsuppgifter i teamet.
Som nyanställd kommer du även att få en mentor din första tid hos oss.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en godkänd gymnasieutbildning. Du har också en YH-utbildning med inriktning lönekonsult/lönespecialist alternativt annan utbildning som vi bedömer som likvärdig eller flerårig erfarenhet av att handlägga pension. Eftersom vi dagligen har samtal och konversationer med kunder kommunicerar du utan problem i tal- och skrift på svenska.
Du har kunskap om lönesystem, positivt om det är Personec, och är van att arbeta med datorn som redskap. Viktigt är också att du har goda kunskaper om och erfarenhet av att tillämpa bestämmelser och avtal inom pensions- och försäkringsområdet, gärna från det kommunala avtalsområdet. Det är meriterande om du har kunskap om de olika lönenära ekonomidelarna som också ingår i tjänsten.
Som person är du ansvarsfull och strukturerad. Då vi är ett mindre team som arbetar nära varandra är det viktigt att du har ett flexibelt förhållningssätt och uppskattar samarbete. Du tycker att det är roligt att utreda komplexa frågor och kan förklara de komplexa frågorna för andra och du har en förmåga att se helheten. Vi arbetar under stort förtroende av stadens chefer och medarbetare, det är därför viktigt att du är kvalitetsmedveten, noggrann och trivs i en verksamhet där du arbetar efter mål och får använda din flexibilitet och kreativitet samtidigt som du tar stort eget ansvar.
Låter det intressant? Varmt välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Välkommen till Västerås stad - Västmanlands största arbetsgivare. Vi är 11 000 kollegor som tillsammans får en hel stad att fungera. Vi vet att det är i våra möten vi kan göra skillnad, oavsett om det är i våra verksamheter eller digitalt. Därför är vår värdegrund Alltid bästa möjliga möte en viktig del i vårt uppdrag. För att få en stolt och välfungerande stad och nå vår vision om staden utan gränser vill vi också att våra medarbetare ska spegla mångfalden i samhället.
Läs mer om möjligheter, karriärvägar och om vårt erbjudande här:
https://www.vasteras.se/jobbochkarriär
I samband med intervju behöver du styrka ditt medborgarskap. Det kan du göra med pass alternativt personbevis tillsammans med ID-handling. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du uppvisa att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.