Pensionshandläggare till Luleå

Pensionshandläggare till Luleå

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta som pensionshandläggare på en av Sveriges modernaste myndigheter? Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 380 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,8 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1600 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!

Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 1000 medarbetare och finns på 8 orter från Luleå i norr till Halmstad i söder. Produktionsavdelningens uppgifter är att säkra handläggningen och hantera utbetalningar för Sveriges pensionärer och pensionssparare. I uppdraget ingår också att säkerställa att felutbetalningar inte genomförs och att motverka bidragsbrott. Verksamheten ansvarar för: Allmän pension (AP), Bostadstillägg (BT) och Efterlevandepension-Kundnära-Kontroller (EKK).

Produktionsavdelningen befinner sig i en större förändringsresa där vi i vår framtidsbild vill stärka våra medarbetare och vår organisation för att i högre grad kunna möta våra kunder där de befinner sig. Vi söker dig som vill vara en del av den förändringsresan.

Nu söker vi flera pensionshandläggare till oss inom Allmän Pension med placering i Luleå.

Som pensionshandläggare inom Allmän Pension kommer du att möta våra kunder i telefon, mejl och handläggningssystemet.

I rollen som pensionshandläggare kommer du arbeta med att lösa hela kundens faktiska behov för att skapa värde. Vi arbetar aktivt med att förstå hela kundens behov utifrån ett helhetsperspektiv för att allt vi gör ska relatera till vårt syfte och skapa värde för våra kunder.

Som pensionshandläggare kommer du hjälpa, förklara, besluta och betala ut rätt pension. Kommunikationen och interaktionen med våra kunder, i alla kanaler, är en av de viktigaste framgångsfaktorerna.

Du säkerställer att våra kunder får rättssäker och saklig bedömning, information samt administration av sitt ärende eller sin kontakt med oss. Du levererar ett hjälpsamt, tryggt och professionellt bemötande.
Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning och erfarenhet av att möta kunder i telefon, mejl och/eller handläggningssystem i linje med arbetsbeskrivningen eller annan erfarenhet som vi bedömer som lämplig för tjänsten. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Det är meriterande om du har kunskaper i andra språk.

Egenskaper:
Du är en person som uppskattar kundmöte via telefon, mail och vårt handläggningssystem och motiveras av att hjälpa andra. Du har förmåga att kommunicera på ett lättförståeligt och tydligt sätt, i tal och skrift och kunna anpassa budskapet utifrån mottagaren.

Du är en god lagspelare som trivs med att stötta och uppmuntra andra. Du är trygg i att arbeta självständigt i en statstjänstemannaroll där du vågar använda ditt bedömningsutrymme inom givna ramar. Jobbet ställer krav på att du är noggrann, strukturerad, analytisk och tar ett stort ansvar i ditt eget arbete. Du bidrar aktivt med glädje och motivation till din omgivning och ser ett gott samarbete som nyckeln till framgång.

Du är en person som har förmåga att se till helheten i det dagliga arbetet. Du har ett flexibelt förhållningssätt och gillar ett omväxlande arbete. Du har en vilja att komma framåt i dina arbetsuppgifter samt din egen och verksamhetens utveckling. Vi uppmuntrar initiativtagande och förbättringsförslag och ser gärna att du en person som ser möjligheter i förändringar. Du ser utmaningar som en källa till utveckling där du aktivt omsätter dessa till ändamålsenliga lösningar utifrån kundens och verksamhetens behov.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.

Övrigt:
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med 6 månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse gärna senast 1 juni 2022. Placeringsort är i Luleå med möjlighet till distansarbete några dagar i veckan enligt överenskommelse.

Urval sker löpande, skicka därför in din ansökan så snart som möjligt dock senast den 13 mars 2022.

De kandidater som bäst uppfyller kravprofilen kommer att få genomföra arbetspsykologiska tester som mäter några av de förmågor och kompetenser som vi bedömer som viktiga i rollen som pensionshandläggare. Utifrån testresultatet sker urvalet till kompetensbaserade intervjuer därefter sker referenstagning på slutkandidater.

För mer information:
För mer information om tjänsterna är du välkommen att kontakta:
Gruppchef Karolina Eriksson, tel. 010-454 35 56

Fackliga representanter:
ST: Katarina Safar Leinikka, tel. 010-454 35 87
Saco: Emma Lundberg, tel. 010-454 35 49

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pensionsmyndigheten
  • 4 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 februari 2022
  • Ansök senast: 13 mars 2022

Liknande jobb


20 november 2024

Servicetekniker

20 november 2024

Koordinator till Almega i Göteborg

Koordinator till Almega i Göteborg

18 november 2024