OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,1 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,2 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 100 medarbetare på 8 orter.
Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.
Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 700 medarbetare. Avdelningen ansvarar bl.a. för administrationen av ålderspension som innefattar inkomstpension, tilläggspension, premiepension, garantipension, bostadstillägg till pensionärer, äldreförsörjningsstöd, efterlevandepension. I avdelningens uppdrag ingår även styrning, uppföljning och utveckling av verksamheten. Verksamheten bedrivs processorienterat på åtta verksamhetskontor lokaliserade i Växjö, Halmstad, Karlstad, Luleå, Visby, Gävle, Söderhamn och Stockholm.
På kontoret i Växjö handlägger vi ålderspension och bostadstillägg. Vi bemannar vi även servicetelefoni för våra kunder.
Nu söker vi ett antal pensionshandläggare för visstidsanställning t. o. m. 1 juni 2017 till vårt kontor i Växjö.
I rollen som pensionshandläggare får du kontrollera, värdera och komplettera uppgifter samt fatta beslut i ärenden utifrån gällande regelverk. Arbetet innebär kontakt med våra kunder såväl skriftliga som per telefon.
Som pensionshandläggare ska du erbjuda en god service genom att bistå våra kunder med hjälp, information samt guidning gällande förmånerna som Pensionsmyndigheten administrerar. Du ska du även kunna möta våra pensionärer och pensionssparare utifrån den livsfasen de befinner sig i.
Vi ställer höga krav på effektivitet och rättssäker tillämpning i arbetet.
Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning på minst två år eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta med resultat och målfokus i dagliga arbetet. Du bör även ha arbetat med kundkontakt.
Du har god datorvana och goda kunskaper i bland annat Officepaketet.
Egenskaper:
Du är en målinriktad, utåtriktad och positiv person som tycker om utmaningar. Du drivs av måluppföljning samt att vilja producera ett gott resultat. Du har lätt för att se helheten för att kunna nå våra gemensamma mål.
Du ska kunna vara flexibel i arbetet och anpassa dig efter varierande arbetsmängd.
Du är en god lagspelare som tycker om att arbeta i team samtidigt är du självgående och van att fatta egna beslut. Du har lätt för att sprida en god energi i teamet. Du ska vara trygg i att tolka och tillämpa regelverk i ditt beslutsfattande.
Vidare är du serviceinriktad, initiativrik och noggrann. Du uttrycker dig väl muntligt så väl som skriftligt och trivs med kundkontakt främst via telefon. Det är meriterande om du behärskar andra språk än svenska och engelska.
Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt:
Tjänsterna är heltid och visstid med start snarast möjligt t. o. m. 1 juni 2017, placering i Växjö. Det kan förekomma övertidsarbete under vissa perioder.
Tidplan och fakta gällande rekryteringsprocessen:
De kandidater som bäst uppfyller kraven får genomföra ett webbaserat test som mäter några av de kompetenser som vi bedömer viktiga i rollen pensionshandläggare. De kandidater som får bäst sammanvägt resultat på testet går vidare för att träffa oss vid ett rekryteringsseminarium den 3 november.
De kandidater som går vidare från rekryteringsseminariet kommer till en andra intervju vilket planeras att ske under v.45. Tillträde för tjänsten är snarast eller enligt överenskommelse.
För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta Petter Rudhe 010-454 25 27.
Facklig representant för SACO är Sara Engeroth 010-454 33 22 och för ST Therese Löfqvist 010-454 26 93.