OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 361 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 600 000 fondbyten och skickar ut 7,7 miljoner orange kuvert. Vi är drygt 1400 medarbetare på åtta orter.
Vi gör pensioner enklare!
Produktionsavdelningen är Pensionsmyndighetens största avdelning med cirka 900 medarbetare och finns på 8 orter från Luleå i norr till Halmstad i söder, däribland kontoret i Visby. Produktionsavdelningens uppgifter är att säkra handläggningen och hantera utbetalningar för Sveriges pensionärer och pensionssparare. I uppdraget ingår också att säkerställa att felutbetalningar inte genomförs och att motverka bidragsbrott.
Produktionsavdelningen befinner sig i en större förändringsresa där vi i vår framtidsbild vill stärka våra medarbetare och vår organisation för att i högre grad kunna möta våra kunder där de befinner sig. Vi söker dig som vill vara en del av den förändringsresan!
Just nu söker vi en ny medarbetare till vårt kontor i Visby.
Som pensionshandläggare arbetar du med myndighetsutövning genom handläggning, utredning och beslut i enlighet med gällande regelverk och processer. Du ansvarar för att utreda, värdera och analysera information och fatta samt verkställa beslut gällande utbetalningar av pensionsförmåner.
I arbetet ingår kontakt med pensionärer, pensionssparare och andra externa partner. Kontakterna sker via telefon och mail. Du ansvarar för att det dels görs en rättssäker och saklig bedömning i varje enskilt fall samt att de som kommer i kontakt med oss får en positiv kundupplevelse och ett proffsigt bemötande. Likväl som vi lägger största vikt vid en rättssäker tillämpning vill vi också arbeta effektivt för att minska våra handläggningstider och på så sätt tillföra så mycket nytta till våra kunder som möjligt.
Utbildning och erfarenhet:
Du har en relevant akademisk utbildning.
Du har erfarenhet av arbete med kunden i fokus, t ex genom telefon eller personligt möte. Meriterande är om du har arbetat med utredande arbete, exempelvis genom att följa och tillämpa regelverk. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska. Har du dessutom ytterligare språkkunskaper är det meriterande.
Egenskaper:
Förutom att du är en god lagspelare är du även trygg i att arbeta självständigt då jobbet ställer krav på att du är noggrann, strukturerad, analytisk och tar eget ansvar i ditt arbete. Du är en person som uppskattar att arbeta mot kunder och som strävar efter ett serviceinriktat förhållningssätt och ett gott bemötande. Du sporras av att arbeta mål- och resultatinriktat och är flexibel och kan lätt anpassa dig till nya arbetssätt då vi är en organisation i ständig utveckling.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt:
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde den 1 april 2021, eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Placeringsort är Visby.
Vi arbetar löpande med urval bland inkomna ansökningar. De kandidater som bäst uppfyller kravprofilen kommer att få genomföra ett webbaserat test som mäter några av de förmågor och kompetenser som vi bedömer som viktiga i rollen som handläggare. Utifrån testresultatet sker urvalet till personliga intervjuer.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
För mer information:
För mer information om tjänsterna är du välkommen att kontakta gruppchef:
Helén Hansesjö, 010-454 25 19.
Fackliga representanter:
Michael Karlsson, ST, 010 454 34 27
Liv Berntsson, Saco, 010-454 34 19
Välkommen med din ansökan senast 7/2.