OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,1 miljoner pensionärer, genomför nästan 1,4 miljoner fondbyten och skickar ut 6,7 miljoner orange kuvert. Vi är drygt 1 000 medarbetare på 8 orter.
Vi gör pensionen enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.
Våra pensionsinformatörer berättar om hela pensionen, ofta i föredragsform, och deltar i event. Målgrupperna är både personer på väg in i pension, och personer som är mitt i arbetslivet. Pensionsinformatörerna är samlade i informatörsenheten, som tillhör kommunikationsavdelningen på Pensionsmyndigheten.
Som pensionsinformatör ska du via föredrag, på event och större arbetsplatser informera om den allmänna pensionen, de större avtalsområdena inom tjänstepension samt i viss mån även privat pension.
Du deltar i arbetet med att utveckla vår dialog med pensionssparare, pensionärer, företag och organisationer. Det är viktigt att du är aktiv och uppdaterar dig inom pensionsområdet. Arbetsbelastningen varierar över tid och du kommer att arbeta mycket utanför kontoret, ibland i samarbete med andra informatörer.
Som informatör kommer du själv ansvara för kontakter med företag, myndigheter och organisationer. Det är därför viktigt att du tycker det representativa arbetet är roligt och ser utmaningen i att skapa nya värdefulla kontakter för Pensionsmyndigheten.
Tjänsten innebär mycket resor, tidvis ca 3 dagar i veckan vilket också kan innebära en del övernattningar. Kvälls- och helgarbete kan även förekomma.
Utbildning och erfarenhet:
Du har högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper. Du ska ha mycket goda kunskaper om den allmänna pensionen och ha kunskaper om de större avtalsområdena avseende tjänstepension. Du ska ha minst två års erfarenhet av att ha arbetat med kundmöte/informationsuppdrag och föreläsningar. Eftersom arbetet innefattar resor med bil är det ett krav att du har B-körkort. Det är meriterande om du tidigare har arbetat med uppgifter som innebär egna kontakter mot kund i syfte att bygga förtroendefulla relationer. Vi ser det som en fördel om du har sådana kunskaper i engelska och/eller finska samt även ytterligare språk som innebär att du kan hålla informationer på dessa språk.
Egenskaper:
Vi söker dig som är utåtriktad, självständig och duktig på att kommunicera. Du kan skapa förtroende hos andra och är professionell i ditt möte med människor. Du är pedagogisk och tycker det är roligt att framträda och presentera. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och sociala förmåga.
Övrigt:
Anställningen avser en tillsvidareanställning på heltid.
För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta avdelningschef: Sten Eriksson 010-454 23 95
Fackliga representanter: Emma Collin 010-454 23 11 SACO och Sari Bergström tel. 010-454 30 69, ST
Välkommen med din ansökan!
Du ansöker på www.pensionsmyndigheten.se/ledigatjanster
Din ansökan vill vi ha senast den 31 augusti 2014.
Ange diarienummer PSL 2014-78 i din ansökan.
Vi har i denna rekrytering tagit ställning till vilka annonseringskanaler som ska användas, varför vi undanber oss alla samtal från säljare.