OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 361 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 600 000 fondbyten och skickar ut 7,7 miljoner orange kuvert. Vi är drygt 1 400 medarbetare på åtta orter.
Vi gör pensioner enklare — för att alla ska kunna leva i nuet
Pensionsmyndighetens kvalitetsmodell bygger på tre delar som ska samverka avseende uppföljning och utveckling av kvaliteten i handläggningen. Under 2019 beslutade GD att införa modellen med tre ansvarslinjer i verksamheten. Införandet av en oberoende kvalitetsfunktion syftar till att införliva myndighetens arbete med kvalitet i handläggningen i en modell om tre ansvarslinjer.
Funktionens arbete syftar till att skapa förutsättningar för en god och effektiv intern styrning och kontroll avseende myndighetens kvalitetsarbete i handläggningen. Funktionen kommer att ansvara för myndighetens kvalitetsmodell samt bland annat stödja och följa upp verksamheten i dess tillämpning.
Funktionen för kvalitet i handläggningen ska säkerställa en självständig och oberoende utvärdering och rapportering avseende kvalitén i handläggningen. Funktionen ansvarar för myndighetens kvalitetsmodell samt för översyn och utveckling av den samma för att säkerställa att Pensionsmyndigheten har förutsättningar för en god intern styrning och kontroll med avseende på kvalitetsarbetet i handläggningen.
Som ansvarig för funktionen för kvalitet i handläggningen kan du komma att ingå i såväl interna som externa nätverk för kvalitetsarbete och intern styrning och kontroll. Internt har du kontakter inom hela myndigheten genom att arbeta tillsammans med verksamhetens olika delar bland annat i syfte att utveckla effektiva strukturer för arbetet med kvalitet i handläggningen inom Pensionsmyndigheten.
Funktionen placeras organisatoriskt i riskenheten inom ledningsstaben men rapporterar funktionellt direkt till generaldirektören.
Utbildning och erfarenhet:
Vi söker dig som har en relevant akademisk utbildning inom till exempel ekonomi, juridik eller statsvetenskap. Du ska ha mycket goda kunskaper om pensionssystemet och Pensionsmyndighetens administration av förmånerna samt övergripande kunskaper om kvalitetsarbete och intern styrning och kontroll. Du ska även ha erfarenhet av utredning, analys och rapportering av regeringsuppdrag samt erfarenhet av att leda och driva förändringsarbete.
Du bör ha viss praktisk erfarenhet från arbete med kvalitet och kvalitetsmodeller. Du kan agera lösningsorienterat och har intresse samt en förståelse för verksamheten. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig, i tal och skrift på svenska.
Egenskaper:
Tjänsten ställer höga krav på din förmåga att arbeta självständigt, din sociala kompetens, flexibilitet och noggrannhet liksom på en hög personlig mognad och integritet. Du ska ha väl utvecklad samarbets- och kommunikationsförmåga för att effektivt kunna jobba i uppdrag som involverar många intressenter.
Som person är du nyfiken, strukturerad och analytisk. Du är lösnings- och utvecklingsbenägen samt ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Rollen ställer krav på gott omdöme och förmåga att självständigt dra slutsatser och föra fram dem på ett pedagogiskt sätt. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.
Övrigt:
Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass vilket kräver krävs svensk medborgarskap. Därmed kan säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomföras innan anställning.
Tjänsten är med placering i Stockholm.
Arbetspsykologiska tester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen.
Vi tillämpar normalt sex månaders provanställning.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
För mer information:
För mer information om tjänsten och rekryteringsprocessen kontakta:
Charlotta Neldemo Fagring, riskchef, tel. 072-2102126
Fackliga representanter:
Saco: Linda Modin, tel. 010- 454 33 36
ST: Helena Blomkvist, tel. 010-454 28 53
Välkommen med din ansökan senast 4 juni 2020. Märk din ansökan med PSL 2020-74.