People & Business Manager till Vattenfall Kundservice

People & Business Manager till Vattenfall Kundservice

Arbetsbeskrivning

Företagsbeskrivning
Vattenfall är en av Europas största producenter och återförsäljare av el och värme. Våra huvudmarknader är Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Storbritannien. Inom Vattenfallkoncernen finns cirka 20 000 anställda. Vi har elektrifierat industrier, levererat energi till bostäder och förvandlat tillvaron genom innovation i över hundra års tid. Vi arbetar för fossilfrihet och driver på övergången till ett hållbart energisystem.
Vattenfall Customer Service Nordic är ansvariga för försäljning, fakturering samt kundservice via traditionella och digitala kanaler för Vattenfalls kunder i Norden. Vår kundservice är belägen i Umeå, Solna och Helsingfors och sammanlagt är vi omkring 300 medarbetare som tillsammans stöttar Vattenfalls olika affärer via kundgränssnittet. Vi arbetar för fossilfrihet genom att guida våra kunder till klimatsmarta lösningar. Vi sätter stolthet i att skapa kundupplevelser i världsklass samt att leverera på överenskomna mål och därigenom bidra till utvecklingen av Vattenfall och Vattenfalls varumärke.
Vattenfall Kundservice Norden tilldelades år 2021 fackförbundet Unionens pris för Sveriges mest HBTQI-vänliga arbetsplats. Vi vet att ett bra arbetsklimat, ett förstklassigt kundmöte och ett innovativt tänkande baseras på att vi alla kompletterar varandra. Hos oss kan du med stolthet vara den du är!
Vattenfall Kundservice Norden är certifierade som ett Great Place to Work®. Certifieringen baseras på en medarbetarundersökning inom dimensionerna Trovärdighet, Respekt, Rättvisa, Stolthet och Kamratskap.
Vår verksamhet är uppdelad i olika enheter där Customer Relations är den som hanterar inkommande ärenden från våra el- och värmekunder. Kostnadseffektivitet, medarbetarupplevelse, kundupplevelse och försäljning är alla viktiga måltal för Customer Relations.


Jobbeskrivning
Vill du vara med på vår resa till att bli en topprankad arbetsplats samt att skapa ett kundmöte i världsklass? Vi har nu 2 positioner som blir lediga under 1 år på grund av föräldraledigheter. Tjänsterna är visstidsanställningar men med möjlighet till förlängning.
Vi söker två People & Business managers som vill leda och utveckla våra medarbetare.
Det ena teamet hanterar i dagsläget frågor från våra värmekunder, elkunder och vår sociala medier hantering. Det andra teamet är ett av våra 2 team som hanterar vår antichurn (vänder kunder som är påväg bort från Vattenfall). Du som chef har en avgörande roll i vårt arbete att ständigt vara i framkant varpå det är av största tyngd att du förstår och perfekt kan balansera mellan att ha en välmående personal och konkreta kund/sälj/kvalitets-resultat samt att du vågar testa nya vägar för att lyckas.
Som People and Business Manager inom Vattenfall Kundservice är du ytterst ansvarig för att leda och utveckla medarbetarna inom din organisation. Du ansvarar samtidigt för att bibehålla och utveckla relationen till våra uppdragsgivare samtidigt som du driver vår operativa affär med ett starkt strategiskt perspektiv. Vår förväntan är att du förstår vår affär och driver den framåt. Genom våra måltal har du den förståelse som krävs för att individualisera målen och engagera dina medarbetare. Du kan tydligt beskriva och kravställa mot våra supportenheter för att ytterligare utveckla och driva vår affär framåt.
Du förväntas att i rollen agera enligt våra gemensamma värderingar och aktivt arbeta för mångfald och inkludering. Du utvecklar medarbetarna till deras fulla potential genom tillit och ansvar och kan därför också arbeta med målstyrning och delegering.
Feedback är ett av dina verktyg för att själv utvecklas. Genom ditt sätt att ta emot och ge feedback utvecklar du ett öppet och positivt samarbetsklimat där trygghet och en god arbetsmiljö upplevs.
Ditt arbetsmiljöansvar innebär att du agerar skyndsamt inom ramen av dessa frågor och du hanterar samt rapporterar avvikelser och incidenter som uppstår.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• Personalansvar
• Resultatansvar, sätta, kommunicera och följa upp mål efter medarbetarnas individuella förmågor
• Hantera avvikelser på ett systematiskt sätt
• Leda och engagera medarbetare genom att visualisera och kommunicera en tydlig vision
• Ansvara för teambudget, kvalitet och uppföljning
• Dokumentera: Utvecklingssamtal, rehabiliteringssamtal
• Efterleva Vattenfalls policys och riktlinjer
• Ansvara för att din organisation efterlever Vattenfalls policys och riktlinjer
• Genomföra arbetet så effektivt som möjligt, samt sträva efter ständiga förbättringar
• Ansvara för en säker och trygg arbetsmiljö
• Analys av risker & fokus på säkerhetsaspekter. Göra riskanalyser vid förändringar
• Kommunikation med intressenter, såväl interna uppdragsgivare som externa samarbetspartners


Kravspecifikation
Vi vill att du har 3 till 5 års ledarerfarenhet gärna från större organisationer, där coaching varit ett av dina verktyg. Du har dokumenterat goda ledarresultat där ditt taktiska arbete framgår. Det är meriterande om du tidigare arbetat med ett kund-/leverantörsansvar inom kundservicebranschen. Du har avslutat studier på gymnasienivå eller likvärdig förvärvad kompetens.
Som person är du ansvarsfull, strukturerad och siktar alltid på att främja ett gott samarbete mot tydliga gemensamma mål. Du engagerar och inspirerar samtidigt som du både etablerar och bibehåller dina relationer till din omgivning. Du använder din analytiska förmåga för att ta oss vidare i vår utveckling samtidigt som du är flexibel då förutsättningar förändras och prioritering ändras.
Du drivs av mötet med kund och har hög kompetens för att inspirera, leda och utveckla våra kundmöten. Dina kunskaper i svenska och engelska är mycket goda både i tal och i skrift.


Ytterligare information
Placeringsort: Umeå
Anställningsform: Visstidsanställning, 1/9 2024 – 30/9 2025 eventuellt möjlighet till förlängning
Sysselsättning: Heltid
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta rekryterande chef: Samuel Aho, samuel.aho@vattenfall.com


För mer information kring själva rekryteringsprocessen, kontakta rekryterare Anna Uppström, anna.uppstroem@vattenfall.com
Fackliga representanter är Shahriar Badiei (Akademikerna), Christer von Ahn (Unionen), Mikael Mukka (SEKO), Cecilia Bodin (Ledarna). Du når alla via Vattenfalls växel, 08- 739 50 00.
Välkommen med din ansökan, personligt brev och CV, senast den 28 april
Urval sker efter sista ansökningsdatum. Vi tar endast emot ansökningar via websidan.

Kontaktpersoner på detta företaget

Thomas Isaksson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Umeå Luleå
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 april 2024
  • Ansök senast: 28 april 2024

Besöksadress

Skeppsbrogatan 48, 3 tr
None

Postadress

Skeppsbrogatan 48, 3 tr
Luleå, 97125

Liknande jobb


23 december 2024

Kundservicechef till Brigo

20 december 2024

19 december 2024