Personal till central elevhälsa

Personal till central elevhälsa

Arbetsbeskrivning

Watma Education söker dig som är intresserad att arbeta i koncernens centrala elevhälsa. Den centrala elevhälsan arbetar under ledning av Verksamhetsutveckling och har till uppgift att ge stöd, råd och expertis till koncernens olika skolor för att arbeta med det kompensatoriska och vägledande uppdraget. Som medarbetare inom vår centrala elevhälsa kan du också tidvis arbeta direkt ute på våra olika skolor i specifika ärenden.

Syftet med tjänsterna är att:
• säkerställa eleverna har en likvärdig elevhälsa av god kvalitet
• uppnå en ökad samsyn och samordning av elevhälsoarbetet hos huvudmannen
• utifrån ett salutogent perspektiv främja varje enskild elevs lärande och utveckling
• bidra till att säkerställa alla elevers rätt till en likvärdig utbildning
• kvalitetssäkra elevhälsan och vara ett stöd för rektor och personal i elevhälsoarbetet.
• Riktat arbete lokalt på skolan utifrån elevers behov och förutsättningar.

Den centrala elevhälsan handlar om att arbeta kvalitativt med att identifiera vilka faktorer som bidrar till lärande och utveckling samt att stötta skolorna genom till exempel utbildningsinsatser, rådgivande insatser, utvecklande insatser för rutiner och processer. Resor till Watma Educations skolor kommer att förekomma i alla utlysta tjänster.

De olika tjänsterna vi söker:

Specialpedagog med uppdrag i den central elevhälsan 80-100%
Den centrala elevhälsans specialpedagogiska insats har till uppgift att tillföra specialpedagogisk kompetens som ett stöd i skolans pedagogiska arbete och i den övergripande planeringen av elevhälsans arbete som syftar till en säker och god arbets- och lärandemiljö för eleverna. Den specialpedagogiska insatsens mer specifika arbetsuppgifter innefattar bland annat att:
• bistå den pedagogiska personalen i arbetet med att ge alla elever ledning och stimulans i undervisningen.
• bistå den pedagogiska personalen i arbetet med extra anpassningar.
• bistå i kartläggning av hinder och möjligheter i skolmiljön och elevers behov av särskilt stöd.
• ge handledning och konsultation till specialpedagogisk personal för att exempelvis skapa effektiva utredningar och kvalitetssäkrade åtgärdsprogram.
• följa upp, utvärdera och stödja utvecklingen av verksamhetens lärandemiljöer.
• genomföra utbildningsinsatser för personal inom elevhälsa, men även i vissa fall för lärare.

Kurator uppdrag i den central elevhälsan (psykosociala insatser) 30–50%.
Den centrala elevhälsans psykosociala insats har till uppgift att tillföra expertis i arbetet att se eleven i hela sitt sammanhang. Syfte är att undanröja hinder för elevers lärande, för att elever ska må bra och utvecklas positivt enligt skolans mål om ”kunskap, fostran, hälsa”. Uppdraget innebär att föra in psykosocialt arbete i skolan för att bidra till att eleven uppnår kunskapsmålen. Att se eleven i sitt sammanhang innebär att ta reda på och förstå hur eleven har det på fritiden, i familjen och i klassen. Det innebär också att arbeta för förändring och att arbeta för att problem inte ska uppstå eller förvärras. Arbetet handlar även om att bidra i arbetet med skolans värdegrundsarbete, likabehandlingsarbete, handlingsplaner för ökad närvaro samt bistå med handledning och konsultation:
• i genomförandet av stöd-, motivations- och krissamtal
• i genomförandet av utredande och rådgivande samtal relaterade till skolsituationen med enskilda elever och deras familjer
• till skolkurator i sociala frågor
• i genomförandet av sociala kartläggningar, utredningar och bedömningar
• i samverka med samhällets resurser och myndigheter.

Studie- och yrkesvägledare uppdrag i den central elevhälsan (studie- och yrkesvägledande insatser) 30-50%
Den centrala elevhälsans studie- och yrkesvägledande insats innebär att arbeta med att vara behjälplig i arbetet med att vägleda elever inför studie- och yrkesvalssituationer samt informera om bland annat utbildningar, arbetsliv och arbetsmarknad. Det innebär att bistå med handledning och konsultation:
• säkerställa att studie- och yrkesvägledningen bedrivas utifrån att eleven skall bli medveten om sina egna mål, vilka valalternativ som finns och därmed bidra till att utveckla elevens valkompetens och genom denna arbeta mot mål och genomföra val.
• säkerställa att respektive skolan specificera sin plan för studie- och yrkesvägledning i skolans SYV-plan i vilken studie och yrkesvägledning genom undervisning, information och samtal tydliggörs, samt vilka roller inom skolan som ansvarar för de olika delarna.
• i arbetet med planering av arbetet i skolan och samverkan med andra aktörer vid övergångar mellan olika stadier/skolor.
• i genomförandet av individuella motivationssamtal.
• i genomförandet av individuella samtal med de elever som till exempel riskerar att bli obehöriga till gymnasiet eller högre studier.
• i genomförandet av motiverande samtal med elever, på eget initiativ av elev eller vårdnadshavare, eller i samarbete med mentor och elevhälsa.

Skolpsykolog uppdrag i den central elevhälsan (psykologiska insatser) 50–100%.
Som Skolpsykolog i den centrala elevhälsan genomför du riktade insatser lokalt på våra skolor.
Detta kan innebära:
· att stärka det hälsofrämjande och förebyggande arbetet på skolan
· att vara aktiv i specifika elevärenden där det krävs psykologisk kompetens.
· handledning och utbildning av skolans personal
· tillföra psykologisk kompetens som ett stöd i skolans pedagogiska arbete och i den övergripande planeringen av elevhälsans arbete som syftar till en säker och god arbets- och lärandemiljö för eleverna.

Kvalifikationer
Vi ser att du har en akademisk examen inom ditt yrke, samt ett brinnande intresse för att hjälpa elever och lärare. I din yrkesroll är du noggrann och kvalitetsmedveten, tar stort ansvar och kan driva processer självständigt. Du behöver vara bra på att kommunicera för att få till goda relationer med elever och skolledningar. Eftersom en del av våra skolor har en internationell inriktning, bör du vara tvåspråkig och hantera engelska utöver svenska. Resor i tjänstenförekommer då du ska arbeta på flertalet av våra skolor, och även övernattningar på dessa orter kan behövas.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Watma
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 maj 2021
  • Ansök senast: 27 maj 2021

Liknande jobb


Specialpedagog 40%

Specialpedagog 40%

22 november 2024

Specialpedagog till Matteusskolan

Specialpedagog till Matteusskolan

22 november 2024

Specialpedagog i Skolfam, Grundskoleförvaltningen

Specialpedagog i Skolfam, Grundskoleförvaltningen

21 november 2024

Specialpedagog till Tångenskolan F-6

Specialpedagog till Tångenskolan F-6

21 november 2024