Personaladministratör

Personaladministratör

Arbetsbeskrivning

Enheten för HR-support har i uppdrag att bland annat ge personaladministrativt stöd till en del av myndighetens chefer och medarbetare.

Vi söker nu en erfaren och serviceinriktad personaladministratör som vill bidra till att göra arbetet för våra chefer enklare och mer effektivt.

Vår enhet består av medarbetare med olika roller och kompetenser och de kollegor som är knutna till det personaladministrativa stödet arbetar i två olika team. Vårt arbete kännetecknas av bland annat hög service och professionalitet – och vi är strukturerade, hjälpsamma och välkomnande.

Hos oss får du arbeta med aktuella samhällsfrågor som påverkas av vad som händer i vår omvärld. Frågor som berör och engagerar. Vi erbjuder en dynamisk miljö som präglas av mötet med människor och ett kontinuerligt lärande. Anställningen hos oss inleds med en introduktionsperiod.

 

Rollen som personaladministratör är varierad och social med stor frihet under ansvar. Vanligt förekommande arbetsuppgifter är bl. a: 

• genomföra och ansvara för lönekörning,
• hantera personalakter
• granska underlag för ersättningar och lön
• utreda och hantera olika förfrågningar från medarbetare och enhetschefer.

Du samarbetar med befintliga personaladministratörer och ger tillsammans med dem information till och besvarar frågor från medarbetare och chefer. Du har regelbundna kontakter med externa samarbetsparters och andra myndigheter och förväntas aktivt delta i utvecklingsarbetet på enheten. Du kommer vid behov även bemanna vår HR-support som ger stöd i allmänna arbetsgivarfrågor till hela myndigheten.

 

För att lyckas och trivas i rollen behöver du ha:


- Gymnasieutbildning eller annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet
- Erfarenhet av personal- och ekonomiadministration från offentlig verksamhet
- Erfarenhet av arbete i systemen Palasso och Unit4 ERP
- Grundläggande kunskap i arbetsrätt
- Dokumenterad erfarenhet av arbete med krav på god service, gärna i en liknande roll
- Goda kunskaper i Officepaketet, särskilt i Excel
- God kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska


Det är önskvärt om du har:

- Eftergymnasial utbildning inom personal och/eller ekonomiadministration
- Erfarenhet av arbete i Heroma 
- Det är extra meriterande om du har erfarenhet från Migrationsverket 

Som person är du: trygg och stabil med god självinsikt. Du har förmågan att se relationer i sitt rätta perspektiv och förhåller dig på ett sätt som är anpassat till situationen. Du arbetar mycket bra med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du är strukturerad och planerar ditt arbete på ett effektivt sätt. Vidare tar du ansvar för dina uppgifter och driver självständigt dina processer vidare. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet. Har förståelse för din roll men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du har också lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheterna i förändringar. 

Upplysningar
Anställningsform: Tillsvidare med ev. provanställning
Arbetstider: Kontorsarbetstid med möjlighet till flex
Vi tillämpar individuell lönesättning.
Placeringsort: Norrköping med möjlighet till distansarbete
Tillträde: 3 oktober 2022 eller enligt överenskommelse.

Vill du veta mer
Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten är du välkommen att kontakta enhetschef Martin Beckert på martin.beckert@migrationsverket.se 

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 21 september 2022. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.

På Migrationsverket är vi cirka 5 000 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor, och med uppgif­ter som rör människors liv och framtid. Varje dag söker sig människor till Sverige för att arbeta, studera, bo eller söka skydd här. Migrationsverkets uppdrag är att pröva ansök­ningar för dem som vill stanna i Sverige. I det större perspektivet bidrar vi till att migrationen till vårt land funge­rar och ett konkurrenskraftigt Sverige. Vi fyller en viktig roll i samhället - vårt jobb är viktigt på riktigt.


I vårt arbete som statstjänstemän handlar vi i enlighet med fattade beslut och visar omdöme vid uttalanden och agerande. Det krävs en hög säkerhets- och sekretessmedvetenhet hos oss och vi vägleds av den statliga värdegrunden och av mod, empati och tydlighet.


Vi använder urvalsfrågor i ansökningsförfarandet. Besvara dessa så utförligt du kan eftersom dina svar avgör om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. Vi använder också ofta tester för att vidare bedöma din skicklighet för den sökta tjänsten. Kallas du till intervju kan du behöva besvara frågor kopplat till säkerhet. 


För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar en jämn könsfördelning och mångfald.


Önskar du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på vår Lediga jobb-sida på webben https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb.html


Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi undanber oss därför telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Sammanfattning

Liknande jobb


Business Support

Business Support

20 december 2024

23 december 2024

23 december 2024

23 december 2024