OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap har idag cirka 120 anställda lärare, forskare, doktorander och administrativ personal. Vid institutionen bedrivs forskning, undervisning och samverkan inom en rad områden. Här finns forskning inom bland annat arbetsmarknad, arbetsliv, sociala avvikelser, digitalisering, emotioner, genus, migration, miljöfrågor, sociala rörelser, styrning och organisation, samt teknik och vetenskap. Utbildningar erbjuds inom en rad områden som till exempel sociologi, arbetsvetenskap, personalvetenskap, kriminologi och socialpsykologi. Institutionen har också ett omfattande åtagande på flera av Göteborgs universitets utbildningsprogram, inte minst inom lärarutbildningen. Samverkan och utvecklingsprojekt bedrivs både inom forskning och utbildning med partners inom det privata näringslivet och offentlig sektor, exempelvis Centrum för Global Human Resource Management (CGHRM).
Verksamhetsstödet vid institutionen består av ca 15 medarbetare som arbetar för att ge institutionens kärnverksamhet, det vill säga lärare och forskare, samt antagna och presumtiva studenter, professionellt stöd i frågor som rör bland annat ekonomi- personal-, forsknings- och utbildningsadministration samt studievägledning, lokalfrågor och kommunikation.
Institutionen söker nu en vikarierande personaladministratör.
Arbetsuppgifter
Som personaladministratör kommer du att arbeta med frågor som rör stora delar av HR-området, dina främsta ansvarsområden blir olika löneadministrativa processer samt planering och uppföljning av lärares tjänstgöring.
Huvudsakligen så kommer du att arbeta med löpande personaladministrativa uppgifter så som granskning och inrapportering av ärenden i personalsystemet, handläggning av olika anställningsärenden samt hantering av utländska arvoden. Det förekommer även ekonomiadministrativa uppgifter samt hantering och diarieföring av handlingar. Du ansvarar även för planering och uppföljning av semester, tjänstgöringsplaner, bisysslor, frånvaro och ledigheter. Arbetet innebär kontakt med andra myndigheter som till exempel Statens servicecenter och Skatteverket.
Du förväntas arbeta självständigt men också tillsammans med institutionens övriga administratörer framför allt institutionens personalhandläggare.
Utveckling av rutiner och arbetssätt tillsammans med övriga medarbetare inom HR och administration, liksom stöd och rådgivning till chefer och övriga anställda är en viktig del i arbetet. Arbetet utförs i enlighet med Göteborgs universitets riktlinjer regelverk samt gällande lagstiftning.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning med inriktning mot personaladministration eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet från löne- och/eller personaladministration inom statlig myndighet eller offentlig verksamhet. För att fungera i rollen skall du ha lätt att förstå och sätta dig in i olika system samt kunskap och förmåga att tillämpa gällande lagar samt regelverk.
I arbetet ingår på daglig basis att arbeta i olika system till exempel Primula och Retendo. Erfarenhet av tidigare arbete i dessa system är mycket meriterande. Utöver specifika systemkunskaper är det krav att du är en van användare av Microsoft 365. Då universitetet är en internationell miljö krävs det att du har god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift på svenska och engelska.
Du har ett serviceinriktat förhållningssätt, har lätt för att skapa förtroendefulla kontakter och kan på ett pedagogiskt och lättförståeligt sätt förklara regelverk och rutiner. Arbetet innebär mycket kontakter såväl inom som utanför institutionen vilket ställer höga krav på god kommunikations- och samarbetsförmåga.
Eftersom du i arbetet har egna ansvarsområden behöver du vara strukturerad och kvalitetsmedveten samt gilla ordning och reda. Du är en problemlösare med förmåga att tillämpa gällande regelverk och att se frågor ur ett helhetsperspektiv samt att du är generös med att dela med dig av dina kunskaper och erfarenheteter av arbetet.
Vi kommer att välja den sökande som efter en helhetsbedömning bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra de arbetsuppgifter som ingår i anställningen. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Anställning
Anställningen är tidsbegränsad, ett vikariat på heltid, till och med 2023-12-31 eller till dess ordinarie befattningshavare är åter i tjänst. Tillträde så snart som möjligt. Anställningen är tillsvidare organisatoriskt placerad vid institutionen för sociologi och arbetsvetenskap.
För mer information och ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Ansökan ska vara inkommen senast: 2023-02-23
Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.