Personaladministratör till Skolstödsenheten

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska kunna utvecklas och nå målen i sin utbildning – oavsett funktionsförmåga. Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också flera specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel. Myndigheten har cirka 1 200 medarbetare och verksamhet i hela landet.

Som medarbetare hos oss får du arbeta för allas lika värde i en organisation där delaktighet och engagerade medarbetare värderas högt. Vi ser ett stort värde i att ha medarbetare som mår bra och satsar därför mycket på friskvård och kompetensutveckling. Hos oss har du frihet att påverka ditt arbete. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb


Skolstödsenheten omfattar för närvarande ca 65 medarbetare. Skolstödsenheten ger verksamhetsområde Specialskola stöd i form av teckenspråkstolkning och hörselteknik, service i form av vaktmästeri, skolmåltider, lokalvård, lokaler samt skolnära administration. I Stockholm finns en av landets tio specialskolor och har sammanlagt ca 200 elever från år 2 till 10 inklusive fritidshem och elevboenden. Din placeringsort kommer att vara i Stockholm men det kan även förekomma arbetsuppgifter till andra skolor eller enheter inom myndigheten.

ARBETSUPPGIFTER
Som personaladministratör inom Skolsstödsenheten kommer ditt huvudsakliga ansvar att vara personaladministration. Även andra administrativa arbetsuppgifter och stöd till skolledningen kan förekomma. Arbetet är verksamhetsnära och du samarbetar dagligen med skolledning och medarbetare där du är deras stöd i löpande personalfrågor. Ditt uppdrag är att tillsammans med skolledning följa och kvalitetssäkra myndighetens HR-processer enligt de lagar och regelverk som styr statlig förvaltning. Du driver processer framåt utifrån fattade beslut och olika riktlinjer på ett ansvarsfullt och strukturerat sätt.

Vi söker dig som är en erfaren administratör inom personalområdet. Arbetsuppgifterna har en stor bredd och du kommer bland annat att vara administrativt stöd i rekryteringsprocessen, hantera anställningsärenden, bevaka ledigheter och anställningstider samt registrera medarbetarnas scheman. Du är också delaktig i introduktion av nya medarbetare kring frågor som rör deras anställning. Arbetets bredd gör att du behöver hålla samman och driva flera olika processer samtidigt, vilket kräver en stor dos självständighet och förmåga att organisera din arbetsdag och skapa struktur. Rollen som personaladministratör innebär också dagligen många kontakter som du tar dig an med ett coachande och serviceinriktat förhållningssätt.

Du kommer att ingå i ett arbetslag med personaladministratörer inom verksamhetsområde Specialskola och i ett myndighetsövergripande nätverk för personaladministratörer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
- Gymnasieutbildning
- Erfarenhet av att arbeta med personaladministrativa frågor
- Erfarenhet av arbete inom statlig eller annan offentlig förvaltning
- Dokumenterat god administrativ förmåga
- God förmåga att kommunicera och förmedla relevant information
- God datorvana samt erfarenhet av administrativa system och program

Följande kvalifikationer är meriterande:
- Eftergymnasial områdesrelevant utbildning
- Flerårig erfarenhet av att arbeta som personaladministratör inom statlig eller annan offentlig förvaltning
- Erfarenhet av personaladministration inom skolverksamhet
- Kunskaper om statlig reglering, arbetsrätt och avtal inom personalområdet
- Erfarenhet av arbete i UBW (tidigare Agresso)
- Kunskap i svenskt teckenspråk

Utöver de formella kompetenserna är dessa personliga egenskaper av vikt:
- Du visar engagemang i ditt arbete och har ett prestigelöst förhållningssätt
- Du är serviceinriktad och lyhörd för verksamhetens behov
- Du är kvalitetsmedveten, noggrann och strukturerad
- Du har en god förmåga att bygga upp en struktur och organisera arbetet
- Du planerar ditt arbete och trivs med att arbeta såväl självständigt som i team
- Du skapar goda samarbetsrelationer med samtliga yrkeskategorier inom myndigheten
- Du är initiativtagande, drivande och flexibel i ditt arbete
- Du har ett konsultativt arbetssätt, är problemlösande och kommunikativ

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Utdrag ur belastningsregistret kommer att krävas.

ÖVRIGT
Vid all rekrytering sätter vi värde på de kvalitéer som jämställdhet och mångfald tillför verksamheten. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Diarienummer 2 STO-2023/162

Sammanfattning

Liknande jobb


Vikarierande PA-konsult till Ockelbo kommun

Vikarierande PA-konsult till Ockelbo kommun

19 december 2024

Junior HR-konsult

Junior HR-konsult

18 december 2024

18 december 2024

Vikarierande HR-konsult

Vikarierande HR-konsult

18 december 2024