OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Personalchef
För fullständig annons se: www.slu.se/lediga-tjanster
Arbetsuppgifter: Personalchefen bär det övergripande ansvaret för HR-området vid SLU. Detta innebär såväl strategiskt som operativt ansvar för personal-, arbetsgivar- och arbetsrättsliga frågor samt ansvar för det löneadministrativa området. Som personalchef förväntas du också driva och stödja utvecklingen av SLU:s personalpolitiska beslut för att bidra till ett framgångsrikt SLU.
Personalchefen ingår i universitetsadministrationens chefsgrupp och rapporterar till universitetsdirektören. Som chef för personalavdelningen ansvarar du för 13 direktrapporterande personalspecialister, 3 ledarutvecklare (underställda en chef för ledarutveckling) samt 6 lönespecialister (underställda en lönechef). På avdelningen arbetar också två administratörer och en systemutvecklare.
Som personalchef vid SLU ansvarar du för att driva personalfrågorna i samarbete med universitets ledning och med ansvariga chefer i SLU:s verksamheter. Personalchefen har också det övergripande förhandlingsansvaret samt ansvarar för samordning och samarbete med de fackliga organisationerna.
Personalchefen har en viktig roll i SLU:s strategiska arbete, och förväntas aktivt bidra med utvecklingsinsatser inom följande områden:
? SLU:s värdegrundsarbete ? tydliggörande och utveckling av SLU:s personalpolitiska mål ? strategiskt arbetsmiljöarbete ? ledar- och medarbetarskapsutveckling ? chefsstöd ? styrnings- och ledningsfrågor ? lönepolitik ? facklig samverkan
Kvalifikationer: Vi söker dig som har akademisk utbildning inom relevant område, samt såväl strategisk som operativ HR-kompetens. Du har goda kunskaper inom det arbetsrättsliga området, gärna också från det statliga avtalsområdet. Erfarenhetsmässigt har du gedigen bakgrund inom HR samt flerårig erfarenhet av chefsuppdrag, gärna från statlig sektor.
Som person är du resultatorienterad, analytisk, strukturerad och tydlig. Du behöver också vara strategisk och drivande. Du har god kommunikativ förmåga och kan skapa förtroendefulla relationer, tillit och legitimitet genom öppenhet, dialog och samarbete. För att passa in i rollen har du också förmågan att kunna vara ledare för kvalificerade medarbetare i en kunskapsorganisation.