Personalekonom

Personalekonom

Arbetsbeskrivning

Värmdö är en förtrollande vacker plats i förändring där modiga medarbetare får saker gjorda. Genom tillit, handlingskraft och öppenhet, får våra medarbetare möjlighet att göra livet bättre för invånarna. I Värmdö ska varje medarbetare uppnå frihet att växa, frihet att välja väg, frihet att göra skillnad. Värmdö. Möt friheten.




Vill du arbeta som en brygga mellan ekonomi och HR.

Är du intresserad av ett konsultativt arbetssätt och att driva effektiva processer? Brinner du för att jobba i team med specialister inom lön och ekonomi? Då hälsar vi dig välkommen till Värmdö!

HR-avdelningen och ekonomiavdelningen är en del av kommunledningskontoret och ansvarar för kommunens samlade ekonomi-, lednings- och specialistfunktioner. Löneenheten består av sju personer som bistår verksamheten i den decentraliserade lönehanteringen inom kommunen och dess bolag. Löneenheten ger support i alla lönerelaterade frågor och ansvarar för förvaltning av lönesystemet, kontrolluppgifter, rapporter, statistik och filinlämningar till olika myndigheter samt andra administrativa processer.

Den här nya rollen kommer organisatoriskt att tillhöra löneenheten men arbetar avdelningsöverskridande, främst i nära samarbete med redovisningsenheten.

 

Rollen som personalekonom innebär att du är den som arbetar med alltifrån avstämningar av lön, pensionsrapporteringar, skatter och avgifter till upprättande av personalbokslut. Du är den som håller reda på våra avsättningar, semesterlöneskulder och pensionskostnader månatligen. Du gör analyser av våra lönerelaterade kostnader och svarar på frågor från ekonomer och lönespecialister. Du är navet mellan lönesystem och ekonomisystem, håller reda på våra processer och kan lätt förklara samband och konsekvenser vid överföringar mellan våra system. Rollen kommer också ingå i kommande upphandling av ett nytt lönesystem.

Vi söker dig som

- har erfarenhet av avstämningar och lönehantering
- är analytisk och strukturerad
- är relationsbyggare och har god kommunikationsförmåga
- har en för uppgiften relevant högskoleutbildning alternativt annan relevant utbildning och/eller arbetslivserfarenhet, som vi bedömer som likvärdig
- har upprättat arbetsgivardeklarationer, erfarenhet av omprövningsbeslut
- är trygg i din profession och arbetar effektivt och lösningsorienterat

Meriterande är erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom kommunal eller offentlig verksamhet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

 

I Värmdö kommun erbjuder vi ett generöst friskvårdsbidrag, SL-kort mot nettolöneavdrag, semesterväxling till extra lediga dagar. Vi arbetar även aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid.

Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund, livserfarenhet och könsidentitet till tjänsten.

Anställningen omfattar heltid och är en särskild visstidsanställning på minst 11 månader med tillträde enligt överenskommelse.

Vill du veta mer är du välkommen att kontakta oss, se kontaktperson nedan.

Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna hittar du på https://www.varmdo.se/fackligaorganisationer eller via Servicecenter, 08-570 470 00. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kommunledningskontoret , HR-avdelningen
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 februari 2023
  • Ansök senast: 19 mars 2023

Liknande jobb


HR praktikant

HR praktikant

20 november 2024

Rekryteringsadministratör

Rekryteringsadministratör

20 november 2024

Payroll and HR Coordinator

19 november 2024