OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Institutionen för nationalekonomi med statistik tillhör Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och har cirka 100 medarbetare från ett stort antal länder. Undervisning bedrivs inom nationalekonomi och statistik och institutionen har idag cirka 800 studenter registrerade på kurser och program. Institutionen är lokaliserad på Vasagatan 1 i Göteborg och ligger därmed centralt placerad mitt i staden. Mer information om institutionen hittar du på vår webbsida.
Institutionens verksamhetsstöd består av cirka 15 medarbetare som ansvarar för personal-, ekonomi-, forsknings- och studieadministration, studievägledning och kommunikation. Vi söker nu en personalhandläggare tillsvidare på heltid som vill vara en del av vårt verksamhetsstöd och som med god service och hög kvalitet bidrar till förutsättningarna för våra medarbetare att bedriva framgångsrik forskning och utbildning.
Arbetsuppgifter
Som personalhandläggare arbetar du i en generalistroll och kommer att arbeta både strategiskt och operativt med HR-processer samt ha en stor bredd i arbetsuppgifterna. Du kommer vara ett kvalificerat chefsstöd till institutionens ledningsgrupp och delta på ledningsgruppens möten, samtidigt som du utgör stöd åt institutionens alla medarbetare avseende personalfrågor.
I tjänsten ingår en rad olika frågor som bland annat inkluderar semester, arbetsrättsliga frågor, MBL-underlag, rehabilitering, pension, försäkringar, förmåner, personalstatistik och uppföljning. Du kommer vidare att vara ett stöd i institutionens rekryteringsärenden vilket innebär kravprofilsarbete, anställningsförfarande samt introduktion av nyanställd medarbetare.
Du bidrar också till vårt arbetsmiljöarbete på institutionen. Det kommer därför vara viktigt att vara insatt i, uppdaterad på och ha förståelse för de lagar, förordningar och kollektivavtal gällande personalrelaterade frågor och arbetsmiljöarbete, som universitet tillämpar och lyder under.
Du kommer även hantera det löpande personaladministrativa arbetet såsom handläggning av ärenden i personalsystemet Primula där bland annat anställning, ledighet, arvoden, reseräkningar ingår. Eftersom institutionen har en stor del internationell personal är du behjälplig i ärenden där de behöver ansöka om uppehålls- eller arbetstillstånd och du har i vissa fall kontakt med Migrationsverket. Även kontakt med Statens servicecenter, Skatteverket och Försäkringskassan förekommer. En stor del av arbetet består av operativt arbete men det finns också möjlighet att utveckla och förfina HR-processer och rutiner på institutionen. Även andra allmänna administrativa arbetsuppgifter vid institutionen ingår i tjänsten.
Du arbetar nära administrativ chef och prefekt på institutionen och kommer också samarbeta med övriga inom verksamhetsstödet. Du deltar även i Handelshögskolans nätverk för personalhandläggare samt i det universitetsgemensamma nätverket för personalhandläggare. Du arbetar också för enheten Environment for Development (EfD) vid Handelshögskolan, vilket innebär att du arbetar som arbetsgivarstöd åt föreståndare på enheten och samtidigt stödjer EfDs medarbetare i frågor de har gällande HR-området.
Kvalifikationer
Det är ett krav att du har en kandidatexamen inom personalfrågor eller motsvarande som arbetsgivaren finner relevant. Ytterligare ett krav är att du har arbetat några år i liknande tjänst. Det är högst meriterande om du arbetat inom HR-området vid universitet eller högskola samt har kännedom om universitetens regelverk och förordningar. Även tidigare erfarenhet av att arbeta inom personalområdet vid en annan statlig myndighet är meriterande för tjänsten. Det är vidare meriterande om du arbetat i personalsystemet Primula och rekryteringssystemet ReachMee samt i Datalagret, Gupaida, Gudok och POP tidigare. Du bör också ha lätt för att lära dig nya digitala system. Svenska är myndighetspråk vid universitet men mycket av kommunikationen vid institutionen sker på engelska och därför krävs det att du har mycket goda kunskaper i både svenska och engelska, i såväl tal som skrift.
Se vidare information för kvalifikationer för tjänsten på Göteborgs universitets hemida.
Anställning
Anställningen är en tillsvidareanställning på 100% med placering vid institutionen för nationalekonomi med statistik, Göteborgs universitet. Tillträde för anställningen är 2023-04-17 eller enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.
Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal via Göteborgs universitets hemsida och hittar annonsen under "Lediga anställningar".
Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.