Personalhandläggare

Personalhandläggare

Arbetsbeskrivning

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Institutionen för ekonomi och samhälle, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet utlyser en anställning som personalhandläggare. Institutionen bedriver utbildning och forskning inom tre olika ämnesområden; ekonomisk historia, kulturgeografi samt innovation, entreprenörskap och management av intellektuella tillgångar. De olika ämnesområdena inom institutionen skapar möjligheter till tvärvetenskaplig utbildning och forskning.

Institutionen är uppdelad i tre avdelningar och har en gemensam administration, som ansvarar för utbildnings-, forsknings-, ekonomi – och personaladministration samt ledningsstöd. Institutionen har totalt ca 70 medarbetare varav åtta arbetar med den gemensamma administrationen vid institutionen.

Arbetsuppgifter 
Personalhandläggaren är institutionens ledningsstöd i HR-processer såsom arbetsmiljö, rehab, rekrytering, kompetensförsörjning, lönebildning, tillämpning av arbetsrätten, samt vid information och förhandling med personalorganisationer. Personalhandläggaren har ett nära samarbete med institutionens ledning och chefer och utgör ett viktigt stöd i alla personalfrågor. 

Personalhandläggaren har ansvar för institutionens personaladministrativa område och arbetar brett med personalfrågor och HR-processer både strategiskt och operativt. Du har till exempel en drivande roll för utveckling, implementering och kvalitetssäkring av institutionens HR-processer. Samtidigt som du arbetar operativt med uppgifter inom personaladministration, framtagande av underlag för beslut, att vara föredragande i olika samråd och övrig handläggning av ärenden kopplat till processerna.

Personalhandläggaren har samordningsansvar för arbetsmiljö- och likabehandlingsarbete dvs du driver, samordnar och följer upp det systematiska arbetsmiljöarbetet. I bemanningssystemet Retendo har personalhandläggaren ansvar för det personaladministrativa området. Personalhandläggaren ingår i Handelshögskolans HR-nätverk. I anställningen ingår att vara GUDOK-samordnare d.v.s. ansvara för registrering av institutionens handlingar när det gäller diarieföring. Allt arbete sker i nära samarbete med övrig administrativ personal.

Kvalifikationer 
Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom personal- och arbetslivsfrågor eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Goda kunskaper och erfarenheter av arbete inom personalområdet är ett krav. Vi ser helst att du har arbetat i minst tre år inom personalområdet. Arbetslivserfarenhet som HR-stöd till chefer på olika nivåer är meriterande. Har du dessutom erfarenhet från högskolesektorn är det en fördel i arbetet med tolkning och tillämpning av regelverk, och då särskilt kring anställningsfrågor. Kunskap om arbetsrätt- och arbetsmiljölagar samt förordningar är ett krav. 

Du ska kunna ta egna initiativ, arbeta självständigt och strukturerat och ta eget ansvar. Du har lätt för att skapa förtroendefulla relationer och har förmåga att samarbeta på olika nivåer. Du behöver vara ansvarstagande, pedagogisk och tålmodig, ha ett helhetsperspektiv samt kunna presentera lösningar ur goda analyser och tillämpning av regelverk. Du ska ha lätt att kommunicera, då arbetet innebär mycket kontakter med lärare och forskare. Du ska kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Det är meriterande med erfarenhet av arbete inom högskolesektorn samt ha arbetat med personaladministrativa system såsom Primula och ReachMee. Erfarenhet av systemet Retendo är meriterande. Som person ska du ha god samarbetsförmåga, vara strukturerad och serviceinriktad. 

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Anställning 
Anställningen är en tillsvidare anställning med en omfattning om heltid (100 %) med placering tillsvidare vid Institutionen för ekonomi och samhälle. Tillträde för anställningen är snarast möjligt eller enligt överenskommelse. Provanställning 6 månader kan komma att tillämpas.

Tillsättningsförfarande
I urvalsprocessen är det aktuellt med bland annat intervjuer och granskning av sökandes referenser. 

Kontaktuppgifter för anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta:
Liselotte Falk Johansson
Administrativ chef
liselotte.falk@gu.se
Tel: 031-786 4750

Fackliga organisationer 
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande 

Ansökan 
Bifoga i ansökan:


• Personligt brev
• CV
• Examensbevis
• Övriga dokument, relevanta för ansökan

Intervjuer kommer att ske under vecka 37. 

Ansökan ska vara inkommen senast: 2023-09-07

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs universitet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 augusti 2023
  • Ansök senast: 7 september 2023

Postadress

Universitetsplatsen 1
Göteborg, 40530

Liknande jobb


HR Partner med fokus på löneöversyner

HR Partner med fokus på löneöversyner

20 december 2024