Personalkonsult till HR-enheten

Arbetsbeskrivning

Kustbevakningen är en myndighet under Justitiedepartementet som ansvarar för sjöövervakning och miljöräddningstjänst till sjöss. Dygnet runt, året om finns vi på plats längs Sveriges kust, där vi räddar, hjälper och övervakar.

Verksamheten omfattar bland annat miljöräddning, sjöräddning, brottsbekämpning, ordningshållning till sjöss samt tillsyn och kontroll. Genom nationellt och internationellt samarbete verkar myndigheten för en hållbar havsmiljö, ökad säkerhet till sjöss och för att minska gränsöverskridande brottslighet.

Kustbevakningen är en arbetsplats som präglas av samarbete och engagemang över områdesgränserna. Här finns engagerade medarbetare med varierande kompetenser vilket skapar en dynamisk arbetsplats med ständiga möjligheter att lära nytt. För att arbeta här är det viktigt att dina personliga värderingar överensstämmer med vår värdegrund; helhetssyn, välvilja och engagemang.

Kustbevakningen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter och rättigheter till alla.



Beskrivning
Kustbevakningen söker en personalkonsult med inriktning rekrytering till HR-enheten inom personal- och ekonomiavdelningen, med placering i Göteborg.

Personal-och ekonomiavdelningen har det övergripande ansvaret inom myndigheten gällande personal, lön, ekonomi, upphandling samt utbildning. HR-enheten omfattar en kompetensbredd inom HR, lön, utbildning samt förhandlingsområdet och består idag av 22 medarbetare fördelade på orterna Karlskrona, Göteborg samt Stockholm. I Göteborg finns idag två personalkonsulter som kommer vara närmaste kollegor.

Inom HR-funktionen ingår arbetsuppgifter både av strategisk såväl som operativ karaktär vilka ansvaras och utförs av personalstrateger samt personalkonsulter.

Myndigheten i stort, såväl som HR-enheten, är i en spännande utvecklingsfas då en organisationsförändring trädde i kraft 1 september 2016 med fokus på ”bättre enhetlighet och tydligare styrning”. I samband med detta har myndigheten ett starkt fokus på HR-området och därför förstärker vi nu enheten med ytterligare en kollega. Uppdraget är idag en tidsbegränsad anställning till och med 2017-12-31.


Arbetsuppgifter
Som personalkonsult kommer du i första hand att fokusera på rekryteringar inom hela myndigheten, vilket innebär att du samordnar och deltar i hela rekryteringsprocessen och är i det arbetet ett stöd till myndighetens chefer. Utifrån att Kustbevakningen är en nationell organisation kommer det innebära regelbundna resor i tjänsten.

Ett viktigt uppdrag är att coacha cheferna och kvalitetssäkra våra rekryteringar utifrån gällande process och regelverk. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter – som stöd till cheferna – kommer därför vara alla steg inom rekryteringsprocessen, som att producera & publicera annonser, urvalsarbete, intervjuer, referenstagning och administration. Även annan personaladministration kan bli aktuell i tjänsten.

Vi ser även att det kan bli aktuellt med stöttning inom andra operativa HR-frågor.

Kvalifikationer
Vi tänker oss att du har en examen inom HR-området samt kunskap i arbetsrätt kopplat till rekryteringsområdet. Du har något års erfarenhet av att konsultativt stödja chefer i rekryteringsarbete samt av att självständigt hålla samman rekryteringsprocesser i sin helhet. Vi ser gärna att du har arbetat med rekrytering inom olika verksamhetsområden.

Du har ett konsultativt förhållningssätt, är kommunikativ, prestigelös i ditt agerande, strukturerad, lyhörd och har ett professionellt bemötande. Som person tar du egna initiativ och har förmågan att självständigt genomföra och färdigställa uppgifter.

Vi förutsätter att du har god datorvana och god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift, på svenska såväl som på engelska.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Villkor
Allmän visstidsanställning t.o.m. 2017-12-31 med tillträde snarast möjligt.

För anställning krävs svenskt medborgarskap, körkort för personbil, drogtest samt säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen.

Kustbevakningen medverkar i utlandsuppdrag och internationella insatser. I anställningen ingår därför en skyldighet att tjänstgöra utomlands i de fall det krävs för verksamheten.

Övrigt:

För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Varbi för samtliga lediga jobb. Fyll i din ansökan så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Kustbevakningen är en statlig myndighet och det innebär att uppgifterna som du lämnar till oss kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Normalt gäller ingen sekretess för de uppgifter som behandlas i databasen. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen.

Inför rekryteringsarbetet har Kustbevakningen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Regionchef NO Kenneth Neijnes
070-609 00 74
Enhetschef Jonatan Tholin
0455-353486
Räddningstjänstchef Bernt Stedt
0455-35 34 53
Avdelningschef Henrik Jonsson
0455-353497
Enhetschef Anders Hjelmberg
0455- 353625
Sektionschef Fredrik Tyrén

Sektionschef Carolina Carlsson

Tf enhetschef Metodutveckling sjöövervakning Cecilia Stenér
0455-353504
Enhetschef Ulrica Carlson

Enhetschef Henrik Lindell
070 3269909

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kustbevakningen KARLSKRONA
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Månadslön
  • 100 %. Tillträde: Snarast möjligt Visstidsanställning
  • Publicerat: 7 mars 2017

Besöksadress

37123 KARLSKRONA
None

Postadress

Box 536
KARLSKRONA, 37123

Liknande jobb


25 november 2024

HRBP

HRBP

22 november 2024

HR-partner

HR-partner

22 november 2024