OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens institutionsstyrelse, SiS, är den myndighet som har ansvaret för vård och behandling av de mest utsatta ungdomarna och av vuxna missbrukare som dömts till behandling. SiS driver ett 50-tal behandlingshem över hela landet och har en omfattande forsknings- och utvecklingsverksamhet. ARBETS- OCH ARBETSPLATSUPPGIFTER Statens institutionsstyrelse (SiS) söker personalsekreterare till personalenheten på huvudkontoret i Stockholm. Personalenheten ansvarar bland annat för . Förhandlingar och tecknande av myndighetsövergripande kollektivavtal samt samverkansförhandlingar för myndigheten . Rådgivning och stöd i arbetsrättsliga frågor . Utredningar till Personalansvarsnämnd . Tvisteförhandlingar . Övergripande arbetsmiljö-, jämställdhets- och mångfaldsfrågor . Utbildningar inom kompetensområdet . PA-system och lönehantering Som personalsekreterare kommer du att ingå i en grupp på nio personer. Arbetet sker i nära samarbete med chefer och i samverkan med fackliga representanter. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara inom arbetsrättsområdet men du kommer också att arbeta inom enhetens övriga ansvarsområden. SiS har sitt huvudkontor i Stockholm och institutioner över hela landet vilket innebär att resor inom Sverige ingår i arbetet. Förmågan att bygga och bibehålla goda relationer är helt avgörande för hur vi lyckas med vårt uppdrag. KVALIFIKATIONER Du har akademisk utbildning med personaladministrativ eller juridisk inriktning och erfarenhet från arbetsområdet främst inom det arbetsrättsliga. Du måste ha goda kunskaper om lagar och förordningar inom arbetsrätten. Stor vikt kommer att läggas vid din förmåga att kunna uttrycka dig väl både skriftligt och muntligt. Likaså kommer dina personliga egenskaper såsom samarbetsförmåga och flexibilitet att bedömas. SiS erbjuder en arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla.