Personalspecialist

Personalspecialist

Arbetsbeskrivning

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Personalspecialist 

Vi söker en personalspecialist med inriktning mot lön och system. Din arbetsplats blir universitetets personalenhet, vars övergripande uppdrag är att utveckla, samordna och följa upp universitetets arbetsgivarpolitik. Enheten utvecklar och samordnar styrdokument, processer, arbetssätt och systemstöd, genomför kompetensutveckling, tillhandahåller specialistkompetens och bistår verksamhetens chefer och personalhandläggare med rådgivning, handlings- och processtöd. Personalenheten är organiserad i tre sektioner med drygt 30 medarbetare. 

Du kommer att arbeta på sektionen för personalekonomi och systemstöd. Här arbetar systemförvaltare, personalspecialister, handläggare och administratörer för att utveckla och stödja kompetensområdena vid universitetet. Det innebär bland annat att sektionen hanterar:


• Förvaltning och utveckling av personaladministrativa verktyg och processer
• Intern styrning och kontroll,
• Uppföljning av nyckeltal
• Årsuppföljning och årsredovisning
• Samordning av pensionsfrågor
• Ekonomifrågor kopplade till löner

Arbetsuppgifter
I rollen som personalspecialist med inriktning mot lön och system arbetar du och dina kollegor tillsammans för att ta fram processer och rutiner inom ramen för universitetets HR-arbete. Du kan även komma att ha rollen som objektspecialist för HR-system och arbeta med den verksamhetsnära förvaltningen av något av universitetets HR-administrativa system.

Exempel på uppgifter du kan komma att ansvara för är:


• Utveckling av HR-processer och -rutiner
• Enhetens webbsidor och informationsutskick
• Systemförvaltning (användarstöd, kravställning m m)
• Intern styrning och kontroll inom HR-området
• Stöd och råd till universitetets chefer och personalhandläggare inom ansvarsområdet
• Planera och genomföra utbildningsinsatser
• Internt utvecklingsarbete
• Beredning av ärenden till universitetsledningen

Som personalspecialist kan du vid behov även komma att hantera frågeställningar och handlägga ärenden inom andra delar än de ovan angivna exemplen.

Kvalifikationer
Vi söker dig med en högskoleutbildning inom HR och gärna med flera års erfarenhet av ett såväl självständigt som kvalificerat arbete inom främst lön men även systemförvaltning. Rollen förutsätter en förmåga att kommunicera pedagogiskt och för att klara av arbetsuppgifterna behöver du ha erfarenhet av webb- och kommunikationsarbete och det är meriterande om du har arbetat processorienterat i en större, gärna statlig, organisation. Du uttrycker dig väl i tal och skrift och kan vid behov även kommunicera på engelska. Som person är du initiativrik, har lätt för att lösa problem och är bra på att samarbeta. Du är systematisk, driven, öppen och prestigelös, och gillar att jobba både i grupp och individuellt. Dessutom har du en konsultativ inställning och därmed förmåga att skapa goda relationer på olika nivåer i organisationen.

Anställning 
Anställningen är tillsvidare, 100 % med placering tills vidare vid Personalenheten. Tillträde enligt överenskommelse, provanställning kan komma att tillämpas.

Kontaktuppgifter för anställningen 
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta sektionschef Layra Ojanen Prytz laura.ojanen.prytz@gu.se 

Fackliga organisationer 
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande 

Ansökan 
För att söka en anställning vid Göteborgs universitet måste du registrera ett konto i vårt rekryteringssystem. Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. 

Ansökan ska vara inkommen senast: 2022-12-07


Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs universitet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 november 2022
  • Ansök senast: 7 december 2022

Postadress

Universitetsplatsen 1
Göteborg, 40530

Liknande jobb


Interim HR specialist

Interim HR specialist

30 december 2024

HR operations team lead

30 december 2024

30 december 2024

30 december 2024