OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen är statens företrädare i länet. Vi arbetar med tillsyn, kunskapsspridning och ärendehandläggning inom nästan hela samhällsområdet. Vi är ca 500 medarbetare och har kontor i Malmö och Kristianstad. Vår vision är "Det bästa för Skånes människor, djur och natur. Idag och imorgon".
ARBETSUPPGIFTER
Länsstyrelsen söker en personalspecialist med fokus på rekrytering och kompetensförsörjning till Avdelningen för verksamhetsstöds personalenhet i Malmö.
Länsstyrelsens personalenhet består av sju medarbetare och personalchefen. Personalchefen är tillika avdelningschef för avdelningen för verksamhetsstöd som utöver personalenheten består av ledningsstaben, ekonomienheten och serviceenheten. På avdelningen arbetar ca 60 personer.
Personalenheten arbetar med att stödja organisationen och våra chefer i frågor som sträcker sig över hela personalområdet. Avdelningen för verksamhetsstöd arbetar mycket nära kommunikationsenheten, framförallt i frågor som handlar om att göra arbetsplatsen ännu attraktivare och den nyligen introducerade varumärkesplattformen. På myndigheten och avdelningen för verksamhetsstöd arbetar vi lean-inspirerat, vilket bland annat innebär att vi i alla processer har kundens bästa för ögonen.
Arbetsuppgifter
På Länsstyrelsen Skåne arbetar 31 chefer som genom sina medarbetare driver och utvecklar verksamheten. Chefens ansvar definieras i vår chefpolicy och som personalutvecklare hos oss är ditt uppdrag att tillsammans med dina kollegor stötta cheferna i deras chefsuppdrag.
Alla på enheten arbetar brett med personalfrågor inom olika specialområden såsom arbetsrätt, förhandling, arbetsmiljö, chefsförsörjning, kompetensförsörjning och personaladministration. Ditt specialområde kommer att vara kompetensförsörjning. Detta innebär att du, tillsammans med en kollega på enheten, kommer att ha ansvar för att upprätthålla och vidareutveckla Länsstyrelsens processer och rutiner inom detta område. Ungefär halva arbetstiden lägger du på ditt specialområde och andra halvan på bland annat rekryteringar, rehab-ärenden och svåra samtal.
Du samordnar de 70-100 rekryteringar som myndigheten gör årligen. Det innebär att du fördelar inkomna rekryteringsärenden mellan de på enheten som arbetar med att stötta cheferna i rekryteringar.
En viktig del i ditt arbete blir också att strukturera och kommunicera de aktiviteter och utbildningsprogram som vi har initierat för att stärka våra chefer och medarbetare i våra mest kritiska kompetenser (bland annat helhetssyn, kommunikation m m.)
KVALIFIKATIONER
Du har en för arbetet relevant högskoleutbildning samt flerårig erfarenhet från personalarbete i en större organisation. Erfarenhet från arbete med kompetensförsörjning och rekrytering inom statlig verksamhet är meriterande. Meriterande är också erfarenhet av arbete med rekrytering utifrån en kompetensbaserad metodik samt erfarenhet från arbete med personlighetsanalysverktyg.
Som person är du relationsskapande, strukturerad och självgående. Du är trygg, stabil och har självinsikt.
Kontaktpersoner på detta företaget
Personalutvecklare Olof Borgeke
010-224 12 99
Personalspecialist Ina Roman
010-224 16 09
Avdelningschef för verksamhetsstöd Suzanne Jacobsson
010-224 14 80
SACO Per Bergsjö
010-224 12 40
ST/OFR Esmaeil Salehi
010-224 16 22