Personalspecialister

Arbetsbeskrivning

***** Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? *****
Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet, personligheterna vi söker och de karriärvägar som öppnas.


ÅM-A 2014/0875

Till personalenheten vid riksåklagarens kansli söker vi 1-2 personalspecialist/er.

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare

Som en del av Åklagarmyndigheten får du över 1 300 kollegor över hela landet. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle – oavsett vilka våra arbetsuppgifter är. Det gör varje dag till den viktigaste.

Din viktiga vardag

Du möter en modern och platt organisation, med fokus på det goda ledarskapet, där vi alla hjälps åt över kompetensgränserna. Vi är övertygade om att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Här får du goda möjligheter till utveckling och att skapa balans mellan arbete och fritid. 

Personalavdelningen består av utbildningsenheten, säkerhetsenheten, och personalenheten. Befattningen som personalspecialist är placerad vid personalenheten. Du är en av fem personalspecialister som tillsammans med personalhandläggare och lönehandläggare ingår i ett team som ger stöd till chefer i myndigheten.

Som personalspecialist har du ett nära samarbete med chefer på olika nivåer inom ditt geografiska ansvarsområde . Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att, utifrån ett myndighetsövergripande perspektiv, stödja chefer i alla personalfrågor, ansvara för utredningar, föredragningar samt beslut av arbetsrättslig karaktär.

Dina arbetsuppgifter består av:

- Löpande personalärenden som rekrytering, arbetsmiljöfrågor, rehabilitering

- Förhandlingsarbete, arbetsrätt, avtalstolkning, råd och stöd till chefer och medarbetare, samverkan med personalorganisationerna

- Personalplanering, stöd till åklagarkammarens planering, budget- och verksamhetsuppföljning

- Upprätthållande av åklagarmyndighetens personalpolitiska policydokument samt delta i personalpolitiskt utvecklingsarbete

- Delta i nätverk med andra "närliggande myndigheter"

Ditt arbetssätt är serviceinriktat och konsultativt gentemot åklagarkammarens behov samt strategiskt styrt av åklagarmyndighetens gemensamma planer och riktlinjer.

I den här rollen krävs att du har integritet, inger förtroende och har lätt för att skapa goda relationer. Du ska kunna arbeta mycket självständigt och ha förmåga att se frågor ur ett helhetsperspektiv. Det är en förutsättning att du har lätt för att samarbeta, är strukturerad och kan planera och prioritera bland dina arbetsuppgifter.

Din placering kommer att vara vid åklagarmyndighetens centrala ledning i Stockholm. Dina arbetsveckor kan innehålla flera resor i Sverige. För övrigt förväntas du, med Stockholm som bas, delta i avdelningens gemensamma arbetsuppgifter och möten. Du förutsätts aktivt medverka i utvecklingsarbetet inom det personalpolitiska området.

Dina kvaliteter och kvalifikationer

Du ska ha akademisk examen som personalvetare eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Vi söker dig som har flera års erfarenhet av brett och kvalificerat personalarbete gärna från central stab och erfarenhet av att arbeta med konsultativt chefsstöd. Det är meriterande om du har erfarenhet från att ha arbetat i en statlig organisation.

Erfarenheter av att arbeta självständigt med både lång- och kortsiktiga personalfrågor.

Vi tillämpar provanställning.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Daniel Brodén, Vice chefsåklagare
010-562 64 16
Jeanette Skyttberg,Tf vice chefsadministratör
010-562 64 33
Ann Peters, chefsadministratör
010-562 57 13
Lisa Zetterqvist, Facklig kontaktperson ST
010-562 5729
Linda Liljebert, Facklig kontaktperson ST
010-562 50 33
Margareta Sandholm, Tf bitr personaldirektör
010-562 50 75
Sara Malmhester, Facklig kontaktperson Jusek
010-562 50 18
Ulf Ållebrand, chefscontroller
010-562 51 30
Christoffer Johansson, ST
010-562 71 72
Eva Johnsson, Jusek
010-562 71 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Åklagarmyndigheten Sundsvall
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid, tillsvidare Tillsvidare
  • Publicerat: 12 juni 2014

Besöksadress

Drottninggatan 9
None

Postadress

Box 721
Sundsvall, 85121

Liknande jobb


HR Partner med fokus på löneöversyner

HR Partner med fokus på löneöversyner

20 december 2024