OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Sollentuna kommun arbetar ca 3 000 personer.Kommunledningskontoret består av 5 avdelningar med totalt ett 60 tal anställda.Personalavdelningen, som inklusive personalchefen har 6 anställda, ingår i kommunledningskontoret och arbetar med stöd, service och strategiskt utvecklingsarbete gentemot kommunens chefer.[ Sollentuna kommun är en attraktiv arbetsgivare.Vi får många sökande till de tjänster vi utannonserar och många väljer att stanna länge i kommunen.Vi har framgångsrikt arbetat med att rekrytera rätt medarbetare för att säkra nödvändig kompetens.Som personalstrateg är du ett stöd för chefer som rekryterar och du har en nyckelroll när vi ska vidareutveckla det strategiska arbetet kring kompetensförsörjning.Med många kommande pensionsavgångar och konkurrens om arbetskraften är detta en nödvändig del i kommunens framtida profilering.Vi söker dig som vet hur vi hittar, anställer och vidareutvecklar medarbetare till verksamheten och individens bästa.Dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att utveckla och stödja organisationen i frågor om kompetensförsörjning bl.a. genom att: * Vidareutveckla policys och riktlinjer samt verktyg och processer som stöd för chefer vid rekrytering och kompetensförsörjning * Utveckla och stödja successionsplanering och karriärutveckling * Stödja chefer vid enskild rekrytering, främst vad gäller rekrytering av högre chefer eller experter * Ansvarig för utbildning av chefer kring rekrytering och kompetensförsörjning * Fungera som expertstöd vid större kompetensförsörjningsprojekt * Samarbeta med Arbetsförmedlingen som kommunens expert kring arbetsmarknadsåtgärder Vi vill att du som söker jobbet som personalstrateg har expertkompetens inom kompetensförsörjning samt såväl beteendevetenskaplig som arbetsrättslig kompetens.Vi ser gärna att du har kompetens för att nyttja och utveckla IT-stöd, har projektledarerfarenhet samt är van vid att arbeta processorienterat.Din utbildningsbakgrundbör vara beteendevetenskaplig grundutbildning på högskolenivå, t.ex. P-linjen, PAO-programmet, psykologutbildning, socionomutbildning, pedagogisk utbildning eller motsvarande.Din erfarenhet bör vara minst tre års arbete med kompetensförsörjning i en större organisation och totalt bör du ha minst 5 års arbetslivserfarenhet från HR-/personalområdet.Vi ser gärna att du har erfarenhet av strategiskt utvecklingsarbete och chefsrekrytering.Du behöver inte ha arbetat hos en offentlig arbetsgivare men har du förståelse för den politiskt styrda organisationens särart och intressenter är det en merit.Som arbetskamrat på personalavdelningen uppskattar vi om du är utåtriktad, kundorienterad, självständig och har en god samarbetsförmåga.[