Personlig assistent

Personlig assistent

Arbetsbeskrivning

Majorna-Linné är Göteborgs folkrikaste stadsdel med cirka 64 000 invånare. Med närheten till både hamn och grönområden, den gamla bebyggelsen och det rika kulturutbudet, är det en attraktiv del av staden att leva och vistas i.
Stadsdelsförvaltningen i Majorna-Linné har cirka 1800 anställda. Här arbetar vi inom verksamheter som individ- och familjeomsorg, kultur och fritid, hälso-sjukvård och social omsorg om äldre och personer med funktionsnedsättning. Med engagemang och nytänkande gör vi stor skillnad för många. Göteborgs stads stadsdelsorganisation är under genomlysning som ett led av stadens behov av ständiga förbättringar.

ARBETSUPPGIFTER
Som personlig assistent i Majorna-Linné har du ett lagstadgat och yrkesmässigt ansvar för fastställda arbetsuppgifter enligt LSS, SoL och HSL. I dina arbetsuppgifter ingår att ansvara för att omsorg, stöd och service ges utifrån den enskildes och anhörigas önskemål. Du ansvarar även för att den sociala dokumentationen sker kontinuerligt.

Som personlig assistent ger du stöd och service efter brukarnas behov och önskemål.

Du kommer främst arbeta med ett barn med särskilda behov. Barnet har en andningsproblematik vilket innebär att hen använder sig av CPAP-mask och inhalatorer för att underlätta andningen, samt PEG. Det är ett krav att du arbetat med CPAP-mask. Arbetet innebär att du som assistent säkerställer att en god omvårdnad ges och att du inte är rädd för att agera vid akuta situationer. Du skall kunna kommunicera med brukaren med tecken och kroppsspråk.

En viktig del i din roll är att upprätthålla en god relation och ett gott samarbete med anhöriga och kollegor. Du samverkar, planerar och organiserar arbetet självständigt och tillsammans med arbetskamrater. Viktigt att känna till är att arbetet kan vara både fysiskt och psykiskt krävande.

Brukarna bor i Bergsjön-Kortedala. Husdjur förkommer ofta i verksamheten därför är det viktigt att du inte har pälsdjursallergi eller är rädd för hundar eller katter.

Som personlig assistent inom funktionshinderverksamheten ställs höga krav på flexibilitet. Du kommer att arbeta vaken natt, dagtid, kvällstid och helger. Tjänstgöring kommer även ske hos andra brukare/ i andra verksamheter eftersom vi arbetar med att optimera vår bemanning.



KVALIFIKATIONER
Utifrån brukarens önskemål sökes en kvinnlig assistent till denna tjänst. Ett krav är att du har minst 2 års erfarenhet av att arbeta som personlig assistent och att du har dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat med barn med särskilda behov. Det är ett krav att du skall ha arbetat med brukare som har kongenital muskeldystrofi och sömnapnésyndrom. Vi kräver även att du arbetat med CPAP-mask och genomgått den utbildning som avser de hjälpmedel som används (för vidare frågor kring dessa hjälpmedel kontakta enhetschef).

Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Det är också ett krav att du kan tala persiska.

Det är ett krav att du har kunskap om stadens IT-system såsom Treserva, Personec m.fl.

Vi söker dig som har ett professionellt bemötande, är lyhörd och utför ditt uppdrag med brukaren i fokus. Du behöver också ha god samarbetsförmåga, vara ansvarstagande och ta initiativ. Du skall vara flexibel och det är ett krav att du ska kunna jobba varierande arbetstider. Tjänsten innebär att du kommer arbeta dagar, kvällar och helger samt göra resurspass vid behov samt arbetstider förlagda till vaken natt.

Personliga egenskaper efterfrågas utifrån brukarens och anhörigas önskemål och behov. Brukaren och anhöriga kommer vara med igenom hela rekryteringsprocessen. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.

Som person behöver du vara engagerad, tålmodig och noggrann. Du har förmågan att agera snabbt vid behov och akuta situationer. Du är stabil som person och ser snabba förändringar som något spännande och utvecklande. Du lyssnar, kommunicerar och löser situationer på ett konstruktivt sätt vilket leder till att du skapar förtroende och ett gott samarbete med både barnet, dess vårdnadshavare och dina kollegor.



Välkommen med din ansökan!



ÖVRIGT
Urval och intervjuer kommer att påbörjas innan sista ansökningsdagen då vi söker en assistent som kan börja jobba omgående.

Vi värnar om våra medarbetarens hälsa och erbjuder bl.a friskvårdsbidrag, medarbetarbetarstöd, rabatterade träningskort och cykelförmån.

Sammanfattning

Liknande jobb


Överkalix kommun söker två stycken undersköterskor

Överkalix kommun söker två stycken undersköterskor

18 december 2024

Undersköterskor/vårdbiträden till hemtjänst

18 december 2024

Undersköterska till Safiren - boende för barn

Undersköterska till Safiren - boende för barn

18 december 2024