OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Att arbeta i Mariestads kommun är att göra skillnad tillsammans med andra och att utvecklas individuellt. Här behövs och uppskattas alla för det de gör både av invånare och av arbetsgivare. Varje anställd i Mariestads kommun är en avgörande del i det viktiga arbetet med att ge service och omsorg till invånarna. Mariestads kommun fokuserar på hälsa, utveckling och delaktighet för sina anställda och ser möjligheterna hos varje person. Tillsammans skapar vi grunden för en god stad och utvecklar samhället till det vi vill att det ska vara.
I Sjöstaden Mariestad arbetar 2 500 kommunanställda från 170 yrkesgrupper inom 120 verksamhetsområden med några av Sveriges viktigaste uppdrag. Barns lärande, god omsorg, hållbar samhällsutveckling och miljöfrågor är bara några exempel på det som vi satsar på.
Sektor stöd och omsorg är en av fyra sektorer i Mariestads kommun. I sektorn ingår avdelningarna vård och omsorg, bistånd, individ- och familjeomsorg samt arbetsmarknad.
Sektor stöd och omsorg är en organisation där vi sätter människors behov av stöd i centrum. Vi arbetar utifrån ett synsätt där vi i alla led fokuserar på de resurser och den förmåga som finns hos varje människa. Ett bra bemötande och ett professionellt förhållningssätt till de personer vi möter är starka ledord för kvalitet inom socialt arbete i Mariestads kommun.
ARBETSUPPGIFTER
Är du flexibel, tycker om frihet under ansvar och uppskattar att jobba med människor? Då kanske du är rätt person för uppdraget! Just nu söker Mariestads kommun ny personlig assistent till ett av våra uppdrag. Som personlig assistent arbetar du främst hemma hos en brukare men även på andra platser där brukaren kan befinna sig i sin vardag. Din huvuduppgift är att stödja och bistå brukaren i hens dagliga livsföring. Arbetet kan innefatta allt ifrån omvårdnad, intimhygien, förflyttningar, matlagning, hushållssysslor till hjälp vid fritidsaktiviteter. Som personlig assistent är du brukarens förlängda arm i vardagen varför det är viktigt att du är lyhörd för brukarens behov.
Du kommer att ingå i ett arbetslag tillsammans med andra assistenter runt omkring brukaren och vara delaktig i planering såväl som utvärdering av arbetet utifrån den enskildes behov. Tillsammans med dina kollegor kommer du att ansvara för att genomförandeplan följs och att den sociala dokumentationen fungerar.
Arbetstiden är 09.00-22.00 med två timmars rast och är förlagd varannan helg. Tjänsten har en 100 % tjänstgöringsgrad varav ca 80 % av dessa är schemalagd och resterande procent är förlagd enligt flytavtal. Flyt tillämpas vid vakanser.
KVALIFIKATIONER
Vid arbete som personlig assistent är det viktigt att du är trygg som person och att du är lyhörd gentemot brukarens individuella behov. Du är ansvarstagande, har en mycket god förmåga att arbeta självständigt och ser lösningar istället för problem. För att trivas i din roll som personlig assistent tror vi att det är en fördel om du är flexibel och uppskattar rutiner samt struktur. Du har en stor social kompetens och medicinsk erfarenhet.
Andra egenskaper som är viktiga för att klara uppgiften är noggrannhet, nyfikenhet i att möta människor och en god pedagogisk förmåga där du också arbetar lågaffektivt. Stor vikt kommer att läggs vid personlig lämplighet
Slutförd gymnasieutbildning inom omvårdnadsprogrammet är ett krav. Erfarenhet av arbete inom funktionshinderområdet är meriterande. B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Mariestads kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.
För den som erbjuds anställning inom verksamheter där man arbetar med personer under 18 år krävs utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mariestads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länk i annonsen, inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Artiklar i detta ämnet
- Sjukfrånvaror hos invandrade kvinnor
Kontaktpersoner på detta företaget
IFO-chef Anette Karlsson
0501-756310
Enhetschef Annsofie Hermansson
0501-75 50 33
bitr Vård och Omsorgschef Britt Johansson
0501-75 63 60
Enhetschef Bemanningsenheten Annsofie Hermansson
0501-75 50 33
Individ- och familjeomsorgschef Anette Karlsson
0501-756310
Enhetschef Sofia Axelsson
0501-756442
Team-ledare Anne-Marie Kjaergaard
0501-75 67 79
Enhetschef Carina Eriksson
0501-756496
Tf Enhetschef Katrin Jedselius
0501-756603
Enhetschef Lena Myrén
0501-756670