Personlig assistent

Personlig assistent

Arbetsbeskrivning

Det här är vi
På LSS-enheten bidrar vi till att ge andra människor ett bra liv, vad kan vara viktigare? Inom vår verksamhet finns gruppbostäder som är bemannade dygnet runt, en del av våra brukare bor hemma och har då istället personlig assistans i hemmet. Vi har även korttidsplatser där vi tar emot både barn och vuxna samt dagliga verksamheter där våra brukare har sitt arbete. Vårt mål är att personer med funktionsnedsättning ska ha möjlighet att leva som andra i enlighet med lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Ditt jobb är viktigt
Som personlig assistent är du ett stöd i vardagen till en person med en omfattande funktionsnedsättning. Du ska underlätta så att brukaren kan leva sitt liv så som han eller hon själv vill, det gör arbetet väldigt varierande. Dina praktiska arbetsuppgifter styrs av brukarens behov och önskemål. Arbetet handlar ofta om att hjälpa till med sådant som ingår i alla människors vardag. Det kan till exempel gälla mat, att sköta hygien och att sköta hemmet.
Som stödassistent arbetar du med såväl barn som vuxna. Du arbetar utifrån beslut och genomförandeplaner och planerar, reflekterar, genomför, dokumenterar och följer upp brukarnas stöd. Du ger individuellt anpassat stöd i den dagliga livsföringen vilket innebär att insatser ska tillgodose den enskildes psykiska, fysiska och sociala behov, och på så sätt minska individens funktionsnedsättning i förhållande till miljö, hinder och bemötande.
I denna tjänst kommer du att arbeta 50 % som personlig assistent och 50 % med andra insatser inom LSS.
Det här är du
I uppdraget som personlig assistent/stödassistent/ledsagare/avlösare är det viktigt att du är flexibel, trygg som person och att du sätter brukarens behov och önskemål i fokus. Det är viktigt att du tycker om möten med människor, är lyhörd och empatisk och kan ge ett gott bemötande. Om du har tidigare erfarenhet av arbete med människor med funktionsnedsättningar är det en merit. Du behöver ha grundläggande kunskaper i tillagning av husmanskost.
Kompetenskrav
Barn- och fritidsprogrammet eller omvårdnadsprogrammet med inriktning funktionsnedsättning (och/eller socialt arbete, pedagogiskt arbete) alternativt annan utbildningen som vi bedömer som likvärdig. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Observera att vi inte tar emot ansökningar via e-post eller brev. Vi tillämpar löpande urval.
Tillträde efter överenskommelse. Individuell lönesättning tillämpas.
Vi gillar olika!
Våra medarbetares varierande erfarenheter, kompetenser och perspektiv ger oss möjlighet att utvecklas. Vi eftersträvar jämn könsfördelning och personer med olika etnisk och kulturell bakgrund på våra arbetsplatser och välkomnar en mångfald av sökanden.
Förutsättningar för anställning
Anställning kommer att ske under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Utdrag ur belastningsregistret
Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Offentlig handling
Observera att vi som kommun omfattas av offentlighetsprincipen. Det innebär att ansökningshandlingar är offentliga och lämnas ut vid begäran.

Artiklar i detta ämnet

  1. Sjukfrånvaror hos invandrade kvinnor

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Sandra Jillnevik
0531-527530
Enhetschef Pernilla Wall
0531-526580
Ekonomichef Peter Johansson
0531-526031
Förskolechef Lena Åhgren
0531-526280
Rektor Mattias Johannesson
0531-526260
tf rektor Annika Saltberg
0531-526922
Städ och kostchef Susanne Persson
0531-526130
Rektor Heli Kittilä
0531-526479
Utbildningschef Carl-Göran Strutz
0531-526205
Utbildningschef Carl-Göran Strutz
0531-526205

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bengtsfors Kommun BENGTSFORS
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 oktober 2022
  • Ansök senast: 13 november 2022

Besöksadress

Majbergsvägen
None

Postadress

Box 14
BENGTSFORS, 66621

Liknande jobb


20 december 2024

20 december 2024