OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
MejDej-kooperativet är ett brukarkooperativ vars ändamål är att ge assistansberättigade medlemmar möjlighet till en självvald och självstyrd personlig assistans. För att möjliggöra detta åtar sig MejDej-kooperativet arbetsgivarskapet för medlemmarnas personliga assistenter. Medlemmarna väljer själva sina assistenter, schemalägger assistenterna samt bestämmer över arbetsinnehåll. Vi strävar efter att ha en god kompetens hos våra anställda och vi är måna om att såväl medlemmar som anställda, ska känna sig tillfreds med oss som assistanssamordnare och arbetsgivare.
Som anställd har du möjlighet att ta del av de utbildningar som vi erbjuder våra anställda samt subventionerad friskvård. Du kan hitta mer information på vår hemsida www.mejdej.se. MejDej-kooperativet är en verksamhet som är godkänd av IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Kooperativet har ca 450 anställda assistenter.
Stina är en 20-årig tjej med autism, utvecklingsstörning, ADHD, epilepsi och ev. bipolär sjukdom. Hon har inget tal och förstår inte vad man säger utan vi kommunicerar med bilder. Stina behöver hjälp med det mesta; mat, kläder, toalettbesök och dylikt. Hon behöver också hjälp att sysselsätta sig och strukturera sin dag. Stina pendlar mellan att vara mycket aktiv, och arbetet som personlig assistent till henne kan vara fysiskt krävande, för att sedan kunna vara mycket lugnare.
Några månader om året mår Stina psykiskt sämre och kan då vara utåtagerande, när hennes mående vänder får vi ofta några mer harmoniska, lugna månader. Nästan alltid har Stina ett högt tempo, växlar aktivitet med några minuters mellanrum. I sin lägenhet spelar hon Ipad, dataspel, tittar på film, hjälper till i köket med bakning och matlagning. Hon gillar vatten och badar gärna, hon åker gärna på bilrundor och utflykter.
Som assistent kommer du att arbeta med Stina i hennes lägenhet samt ute på olika utflykter t ex besök hos familjen, bad, ridning och picknick. Stina har daglig verksamhet. Arbetet är förlagt enligt schema (förmiddagar, eftermiddagar, kvällar och helger) med dubbelassistans. Nattetid är det enkelassistans och alla tjänster har inte nattpass.
Familjen i övrigt består av mamma, pappa och två syskon (som inte bor hemma) samt katt. Körkort och tillgång till bil är en förutsättning för att ta sig hem till Stina, samt att kunna köra hennes egen bil. Erfarenhet och utbildning inom området är en merit. Störst vikt läggs vid personlig lämplighet. Den specifika kunskap som krävs kring Stina får man ta del av under inskolning, föreläsningar och professionell handledning.
För att det skall fungera för Stina krävs några pass av bredvidgång innan man börjar.
Stina behöver just nu fler timvikarier och en 50 % tjänst då en "gammal" assistent slutar efter 8 år hos Stina. Rekrytering kan komma att påbörjas under annonstiden.
Ansökan ska innehålla: personligt brev, meritförteckning, referenser och eventuella lönekrav. Före erbjudande om anställning måste utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Artiklar i detta ämnet
- Sjukfrånvaror hos invandrade kvinnor
Kontaktpersoner på detta företaget
Assistanssamordnare Elisabet Edelbring
044-781 51 00
0734-484941
Assistanssamordnare Maria Gunnarson
044-781 51 00
Assistanssamordnare Elisabet Edelbring
044-781 51 18
0734-484941
Assistanssamordnare Elisabet Edelbring
044-781 51 00
0734-484941
Verksamhetsledare Agneta Ryfelt
044-781 51 00
Assistanssamordnare Maria Gunnarson
044-781 51 00
Personaladministratör Eva Arvidsson
044-781 51 11
Verksamhetsledare Elisabet Edelbring
044-781 51 18
0734-484941
Verksamhetsledare Elisabet Edelbring
044-781 51 00
0734-484941
Arbetsledare Eva Arvidsson
044-781 51 11