Personlig assistent med samordningsansvar

Personlig assistent med samordningsansvar

Arbetsbeskrivning

Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid vill du vara med?

Omsorgsförvaltningen arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom förvaltningen finns IFO, LSS-verksamhet, socialpsykiatri, hälso- och sjukvård, hemtjänst och särskilda boenden. Här arbetar ca 800 medarbetare som dygnet runt finns till för våra målgrupper.

ARBETSUPPGIFTER
Att vara personlig assistent är ett ansvarsfullt arbete som ger personlig utveckling och mycket glädje tillbaka. Ditt arbete sker utifrån genomförandeplanen som är upprättad för att tillgodose brukarens behov och beslut.

Arbetet omfattar personlig och viss medicinsk omvårdnad, som hjälp vid matsituationer, på- och avklädning, personlig hygien och övriga situationer där brukaren behöver hjälp.

Arbetet utförs främst i brukarens hem eller på annan plats där brukaren vistas.
En stor del av ditt arbete är att planera och koordinera brukarens dagliga aktiviteter.

I rollen som samordnare har du ett nära samarbete med chef och i arbetet ingår bland annat bemanning och ansvar för turbyten. Du är en central kontaktpunkt för övriga assistenter och ansvarar tillsammans med anhöriga för tydliga rutiner och arbetssätt på arbetsplatsen.

Arbetstiderna är fördelat på dygnspass där helger ingår.

KVALIFIKATIONER
För att vara aktuell för tjänsten har du en gymnasial utbildning från vård- och omsorgsprogrammet eller barn- och fritidsprogrammet. Du är trygg i att hantera omfattande medicinsk omvårdnad och har erfarenhet av att arbeta som personlig assistent, särskilt med personer som har autism och/eller intellektuell funktionsnedsättning. Det är viktigt att du har kunskap om eller erfarenhet av lågaffektivt bemötande, då detta är en central del av vårt arbetssätt. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med bildstöd och om du tidigare har arbetat med personer med utåtagerande beteende.

Med din trygga och stabila personlighet visar du självinsikt och anpassar dig väl efter situationen. Du möter människor med ett lugnt och uppmärksamt bemötande, alltid med viljan att hjälpa och leverera lösningar. Du har en utmärkt förmåga att samarbeta, relatera till andra och hantera konflikter på ett konstruktivt sätt. Du kommunicerar tydligt och engagerat, oavsett om det är i enskilda samtal eller inför större grupper, och anpassar alltid ditt budskap efter mottagaren.

Dina språkkunskaper i svenska är goda, både i tal och skrift, vilket krävs för att kunna kommunicera effektivt med brukaren, dennes anhöriga, chef och dina kollegor samt för att dokumentera arbetet på ett korrekt sätt. Du har även grundläggande datorkunskaper för att kunna hantera mailkonversationer, schemalägga och använda alternativa kommunikationshjälpmedel.

För tjänsten krävs att du har B-körkort och tillgång till egen bil.

ÖVRIGT
Vi inom Avesta Kommun månar om våra anställda.
Du som medarbetare på Avesta kommun har möjlighet att använda både friskvårdstid och ett friskvårdsbidrag, du har fri tillgång till personalgym, upp till 30 fria bad i något av kommunens badhus varje år samt andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Avesta kommun, LSS
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 augusti 2024
  • Ansök senast: 11 september 2024

Liknande jobb


Undersköterska "Lillasyster" till hemsjukvården Askersund

11 november 2022

3 november 2022

Timvikarie till hemtjänsten

Timvikarie till hemtjänsten

26 oktober 2022