Personlig assistent till en medborgare i Bankeryd!

Personlig assistent till en medborgare i Bankeryd!

Arbetsbeskrivning

Funktionshinderomsorgen, personlig assistans

Som personlig assistent stödjer och motiverar du medborgaren i de delar av livet som denne har svårt att genomföra på egen hand med målet att individen ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt. Vill du göra skillnad? Drivs du av att utveckla och motivera andra? Då har du ett jobb att söka som personlig assistent!

Ditt nya jobb
Som personlig assistent arbetar du hos en medborgare som bor tillsammans med sin familj i Bankeryd. Personen du kommer stötta har en medfödd hjärnskada, autism och epilepsi som gör dina arbetsuppgifter kan vara personlig omvårdnad som hygien, hantering av trach, hushållsarbete och förflyttningar. Medborgaren kommunicerar via mimik och har stort intresse av att promenera med sin personal. I ditt arbete har du kontakt med anhöriga, kollegor, chef och sjukvårdspersonal vid behov.

Medborgaren har tillsyn dygnet runt och ni är två assistenter som arbetar tillsammans dagtid. Du kommer ingå i en arbetsgrupp bestående utav nio assistenter där ni tillsammans med närmsta chef arbetar för att göra vardagen meningsfull för medborgaren. Utgångspunkten i ert arbete är genomförandeplanen med målet att göra medborgarens tillvaro och vardag mer meningsfull genom aktiviteter och delaktighet i vardagliga moment. Särskilt viktigt är att du jobbar utifrån medborgarens integritet, självbestämmanderätt samt egna resurser och behov! Ditt arbetssätt präglas av att vara ett "stöd-jag" dvs. att vara någons stöd genom att främja den enskildes egna initiativ och hålla sig i bakgrunden där så krävs. Ditt arbete utgår också ifrån ett hälsofrämjande arbetssätt- att se det friska hos den enskilde.

Som en del i assistentgruppen deltar du i arbetsplatskonferenser som är en plattform för att säkerställa en kvalitativ verksamhet och en god arbetsmiljö. I din roll ingår också tidsregistrering i TES och social dokumentation i system som Magna Cura och Combine. Vi hoppas att du finner detta intressant och vill bli en del av vårt assistans-team!

Din kompetens
Utbildning och kunskaper
Du är utbildad undersköterska och har tidigare arbetslivserfarenhet från vård- och omsorg, gärna assistansområdet. Det är meriterande om du har arbetat med trach, stomi eller sond samt har erfarenhet från nämnda dokumentationssystem och digitala arbetsverktyg. Du bör även behärska svenska i tal, skrift och läsförståelse då det förekommer kontakt med medborgaren, dokumentation och inläsning på information som berör arbetet.

Personliga förmågor och kompetenser
Självklart har du som söker ett genuint intresse för människor och service samt drivs av att utveckla och motivera andra med fokus på den enskildes förmågor och resurser!

Som person är du flexibel och anpassningsbar. Du ser snarare möjligheter än hinder i förändringar och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt om situationen kräver det. Dina drivkrafter är att forma och hitta lösningar i ditt dagliga arbetet. Du är självgående genom att ta ansar för dina arbetsuppgifter, strukturera, prioritera och driva dina processer vidare. Likväl som självständigt arbete, hanterar du även arbete i grupp. Det förekommer kontakt både med medborgaren, anhöriga, kollegor, närmsta chef och andra professioner. Självklart delar du med dig av din yrkeskunskap till arbetsgruppen du tillhör! Du har förmågan att skapa och bibehålla relationer genom lyhördhet och god kommunikation. Du är dessutom trygg, stabil och har självinsikt samt skiljer på det professionella och privata.

Personlig mognad värderas högt då det hjälper dig att förstå olika situationer den enskilde kan befinna sig i. Du kan också sätta dig in i en annan persons situation utan att ta över personens känslor. Framförallt är det viktigt att du arbetar utifrån individens behov och kopplar det till ditt uppdrag. Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet!

Vi erbjuder dig

• En trygg anställning
• Flexibelt och varierande arbete
• Gratis träning en gång i veckan på kommunens badanläggningar, rabatt på träningskort och länstrafikens årskort.
• Möjlighet till kompetensutveckling.

Övrigt
Rekryteringen en tillsvidaretjänst på 100 % med start omgående eller enligt överenskommelse. Vi arbetar med samplanering vilket innebär att arbete hos flera medborgare kan vara aktuellt. Jönköpings kommun erbjuder alltid 100 % sysselsättningsgrad, men ange ändå önskad sysselsättningsgrad i din ansökan. Arbetet är förlagt till dag och kväll såväl vardag som helg. Vi tillämpar löpande urval och intervjuer, så välkommen med din ansökan redan idag!

Kontakt
Alma Bavcic, Enhetschef: 036- 107427
Maria Öblom, Rekryterande samordnare: 036- 102891
Fackliga representanter, se: Fackliga representanter (http://www.jonkoping.se/fackligasoc)

Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

Artiklar i detta ämnet

  1. Sjukfrånvaror hos invandrade kvinnor

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Jönköpings kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 november 2021
  • Ansök senast: 28 november 2021

Besöksadress

Västra Storgatan 16
None

Postadress

Västra Storgatan 16
Jönköping, 55189

Liknande jobb


Personlig assistent Kommun: Lund

Personlig assistent Kommun: Lund

30 november 2024