Personlig assistent till Fredriksberg

Personlig assistent till Fredriksberg

Arbetsbeskrivning

Vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar för kommunens äldre- och handikappomsorg, hemsjukvård samt kostenhet. Vård- och omsorgsförvaltningen har drygt 1 000 medarbetare. Den största gruppen medarbetare består av vårdpersonal som undersköterskor, personliga assistenter, sjuksköterskor och kockar. Men det finns också en mängd andra yrken inom vår verksamhet. Vi är alla nyckelpersoner och våra verksamheter präglas av medarbetare som är engagerade, ansvarstagande och kompetenta.

Arbetsuppgifter


• Du kommer att arbeta med att ge stöd och service enligt LSS (lagen om stöd och service till funktionshindrade personer i och utanför det egna hemmet). Du ska arbeta utifrån vård- och omsorgsförvaltningens mål där vårdtagaren är i fokus.
•  Du ska arbeta med tydliggörande pedagogik som innebär ett strukturerat arbetssätt med inriktning på den enskilde individens delaktighet i sin vardag. Arbetet innebär att hjälpa och stödja en rullstolsbunden person med alla i ett hem förekommande vardagssituationer, som exempelvis hygien, av- och påklädning, städ, matlagning, hjälp med matning, fritidsaktiviteter samt i det sociala kontaktnätet.
•  Du ska förstå vikten av gruppenighet och följa uppsatta mål och rutiner som en del av det brukarfokus vi arbetar med.
•  Arbetet kräver mycket god fysik då det förekommer en hel del uteliv med långa promenader och det förekommer tunga lyft. Arbetet kan även vara psykiskt betungande.
•  Arbetstiderna är fördelade över hela dygnet, vardag som helgdag. du måste vara flexibel med dina arbetstider då schemat kan förändras utifrån brukarens behov enligt arbetsrättsliga regler. Arbete på andra enheter inom förvaltningen och i andra LSS-insatser där behov finns förekommer.
•  Arbetet innefattar dag-, kväll-, natt och helgtjänstgöring.

Kvalifikationer


• Omvårdnadsprogrammet/personlig assistentutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren prövar likvärdig.
•  I arbetet som personlig assistent krävs ett proffesionellt förhållningssätt och bemötande, kunna ta eget ansvar, vara lösningsfokuserad, vara lyhörd inför brukarens behov, ha tålamod samt kunna sätta brukaren i centrum och arbeta med dennes behov och möjligheter.

Meriterande kunskaper


• Erfarenhet av arbete inom LSS-området samt erfarenheter av att arbeta med personer med autismdiagnos och förvärvad hjärnskada är meriterande. Även erfarenhet av kognitivt beteende (terapi),  liksom kunskaper i dokumentation är en merit.
•  Stor vikt läggs vid yrkeserfarenhet inom LSS-insatser, olika funktionshinder och dess konsekvenser, hjälpmedel och alternativ kommunikation, samt personlig lämplighet.

 Viktigt att veta om arbetsplatsen

Det kan förekomma pälsdjur på arbetsplatsen

Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning/Heltid. Arbete på andra arbetsplatser inom vård - och omsorgsförvaltningen förekommer. Tillträde efter överenskommelse. Lön enligt avtal.

Kontaktperson
Enhetschef Benita Sjökvist, tel 0240-86 000

Facklig kontaktperson
Kommunal via kommunens, växel 0240-86000

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-11-21. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem

Artiklar i detta ämnet

  1. Sjukfrånvaror hos invandrade kvinnor

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ludvika kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 november 2021
  • Ansök senast: 21 november 2021

Besöksadress

Gullregnsvägen 16
None

Postadress

Ludvika kommun
Ludvika, 77182

Liknande jobb