OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Funktionshinderomsorgen
På önskan av medborgaren är du som söker genuint intresserad av att arbeta med människor som behöver extra hjälp och stöd i vardagen. Som person är du noggrann, duktig på att läsa av olika situationer och har ett öga för detaljer.
Ditt nya jobb
I ditt arbete stöttar du en kvinna som bor tillsammans med sin man i Bankeryd. Kvinnan har en fysisk funktionsnedsättning, vissa kognitiva begränsningar och använder rullstol i sin vardag. Medborgaren lever sitt liv i ett ganska lugnt tempo och mycket av tiden spenderas i hemmet. Trots ett lugnt tempo är det viktigt att du som assistent är observant och läser av kroppsliga signaler såsom tecken på epilepsianfall, smärta, att medborgaren sitter obekvämt eller fryser. Du är även med som ett stöd vid exempelvis sondmatning och förflyttningar. Det mesta av arbetet utförs ensam, men även dubbelbemanning förekommer vid dusch-situationer.
En central utgångspunkt i arbetet som personlig assistent är genomförandeplanen med målet att göra medborgarens tillvaro och vardag mer meningsfull genom aktiviteter och inkludering i vardagliga moment. Särskilt viktigt är att du jobbar utifrån medborgarens integritet och självbestämmanderätt. Ditt arbetssätt präglas av att vara ett "stöd-jag" dvs. att vara någons stöd genom att främja den enskildes egna initiativ och hålla sig i bakgrunden där så krävs. Ditt arbete utgår också ifrån ett hälsofrämjande arbetssätt- att se det friska hos den enskilde. Allt ditt arbete utgår ifrån medborgarens egna resurser, behov och önskemål!
Du kommer ingå i en erfaren assistentgrupp som arbetat länge på arbetsplatsen med väl utarbetade rutiner. Som en del i din arbetsgrupp deltar du också i arbetsplatskonferenser var tredje vecka som är en plattform för att säkerställa en kvalitativ verksamhet och en god arbetsmiljö.
I rollen som personlig assistent ingår även tidsregistrering i Phoniro och social dokumentation i system som Combine. I ditt arbete har du även kontakt med anhöriga, kollegor, chef och sjukvårdspersonal vid behov. Vi hoppas att du finner detta intressant och vill bli en del av vårt assistans-team!
Din kompetens
Formella kompetenser
Du som söker är utbildad undersköterska eller personlig assistent alternativt har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har tidigare arbetslivserfarenhet från vård- och omsorgsarbete, gärna assistansområdet. För tjänsten är det meriterande med tidigare erfarenhet av sondmatning, digitala arbetsverktyg, särskilt social dokumentation via dator i system som Combine.
Du behärskar svenska i tal, skrift och läsförståelse då det förekommer kontakt med deltagare, dokumentation och inläsning på information som berör arbetet.
Personliga förmågor och kompetenser
Självklart har du som söker ett genuint intresse för människor och service samt drivs av att utveckla och motivera andra med fokus på den enskildes förmågor och resurser! Personlig mognad och empatisk förmåga värderas högt då det hjälper dig att förstå olika situationer den enskilde kan befinna sig i.
Som person är du flexibel och anpassningsbar. Du ser snarare möjligheter än hinder i förändringar och kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt om situationen kräver det. Dina drivkrafter är att forma och hitta lösningar i ditt dagliga arbete. Du är självgående genom att ta ansar för dina arbetsuppgifter, strukturera, prioritera och driva dina processer vidare. Likväl som självständigt arbete, hanterar du även arbete i grupp. Det förekommer kontakt både med medborgaren, anhöriga, kollegor, närmsta chef och andra professioner.
Självklart delar du med dig av din yrkeskunskap i arbetsgruppen du tillhör! Du har förmågan att skapa och bibehålla relationer genom lyhördhet och god kommunikation. Du är dessutom trygg, stabil samt skiljer på det professionella och privata.
Framförallt är det viktigt att du arbetar utifrån individens behov och kopplar det till ditt uppdrag. Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet!
Övrigt
Medborgaren önskar kvinnliga sökanden och rekryteringen avser en tillsvidaretjänst på 100 %. Arbetet är förlagt till dag och kväll såväl vardag som helg med inslag av jour i tjänst. Jönköpings kommun erbjuder alltid 100 % sysselsättningsgrad och arbetar med samplanering vilket gör att arbete hos flera medborgare kan bli aktuellt. Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
För att underlätta rekryteringen ber vi dig bifoga betyg och tjänstgöringsintyg i din ansökan. Förbered även två referenser varav en nuvarande/senaste chef om du blir kallad till intervju.
Urval och intervjuer sker löpande, så välkommen med din ansökan redan idag!
Kontakt
Anna Redman, Enhetschef:036-105574
Maria Öblom, Rekryterande samordnare: 036-102891
Fackliga representanter, se: www.jonkoping.se/fackligasoc (http://www.jonkoping.se/fackligasoc)
Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.