OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Funktionshinderomsorgen, Personlig assistans
Nu söker vi kollegor till personlig assistans och letar efter dig som har ett genuint intresse för människor. Vill du ha ett varierande och självständigt arbete där det finns stort utrymme för eget ansvar? Då har du hittat rätt. Var med och skapa en meningsfull vardag för andra – din omtanke gör skillnad!
Ditt nya arbete
Vanadingatan är en särskild anpassad bostad beläget i natursköna Taberg med bushhållsplats och egen parkering i anslutning till arbetsplatsen. Arbetsgruppen består av 20 medarbetare som utför personlig assistans till fem medborgare med intellektuella funktionsvariationer. Medborgarna bor i egna lägenheter som är i direkt anslutning till bostaden och arbetet sker främst självständigt men även dubbelbemanning förekommer. Tillsammans skapar vi en meningsfull vardag med målet att medborgaren ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt - alltid med respekt för den enskildes integritet.
Som personlig assistent är du en viktig länk i vardagen för medborgaren där du ger stöd med bland annat personlig hygien, hushållsarbete samt planerar och strukturerar vardagen. Det handlar även om att skapa en trygg och positiv miljö genom socialt stöd och deltagande i olika aktiviteter, både enskilt och i grupp. Du skapar och håller kontakt med kollegor, chef, anhöriga, godemän och sjukvård. En annan viktig aspekt är att du ansvarar för tidsregistrering i Phoniro och social dokumentation i Combine.
Välkommen till oss
Inom personlig assistans får du ett varierande arbete och en givande roll som gör verklig skillnad i andras liv. Hos oss kommer du tillhöra en arbetsplats där du får vara kreativ och självgående med mycket ansvar samt möjlighet till kompetensutveckling. Hos oss är det även unikt genom att assistansbeslutet är med förmånen att vara i gruppbostadsformat där det bland annat finns tillgång till personalutrymme med toalett, dusch, kök och säng för jouren samt att du alltid har kollegor i närheten att fråga.
Givetvis får du som anställd inom Jönköpings kommun en trygg anställning och även möjligheten att ta del av andra generella förmåner så som friskvårdsbidrag, läs mer här: https://www.jonkoping.se/naringslivarbete/jobbaijonkopingskommun/jonkopingskommunsomarbetsgivare (https://www.jonkoping.se/naringslivarbete/jobbaijonkopingskommun/jonkopingskommunsomarbetsgivare/dettafardunardujobbarhososs.4.1a919e4187db69ce016b8fe.html)
Dina kompetenser
Du som söker är gärna utbildad personlig assistent, undersköterska eller har gått barn och fritidsprogrammet, men det är inget krav. Meriterande om du har erfarenhet av arbete med intellektuella funktionsvariationer samt om du har arbetat med bildstöd och metodarbete.
Vidare behärskar du svenska i tal, skrift och läsförståelse då det förekommer kontakter, dokumentation och inläsning på information som berör arbetet. Det är önskvärt med erfarenhet av digitala arbetsverktyg samt bra om du har vana av social dokumentation i verksamhetssystem. Meriterande med B-körkort.
Personliga förmågor och kvalifikationer
Du är en lugn och stabil person med förmågan att inge trygghet. Du är även uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Personlig mognad värderas högt då det hjälper dig att förstå olika situationer som den enskilde kan befinna sig i. Viktigt att du är ordningsam och tar ansvar för ditt arbete där du kan strukturera väl, samtidigt som du samarbetar bra med andra. Du är drivande och ser möjligheter för utveckling i arbetet.
Framförallt är det viktigt att du har intresse, vilja och förmågan att hjälpa andra samt att du skiljer på det professionella och privata. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för tjänsten!
Bra att veta
Rekryteringen avser två tillsvidaretjänster. Medborgarens assistansbeslut styr schemaläggningen och arbetstiderna är förlagda till dag/kväll/journatt, vardag som helg. Vi erbjuder alltid 100% sysselsättningsgrad och arbetar med samplanering, vilket innebär att arbete hos flera medborgare kan bli aktuellt.
Urval sker löpande och intervjuer planeras att genomföras under 11e, 18e och 25e juni. Vi tillämpar 6 månaders provanställning och erbjudande av tjänst i annat ärende kan bli aktuellt. För att hantera din ansökan ser vi gärna att det finns ett CV, personligt brev samt bifogat relevant examensbevis/betyg.
Vill du veta mer?
Stina Sahlin, Enhetschef
Tel: 036-10 58 83
Maria Öblom, Samordnare
Tel: 036-10 28 91
Fackliga företrädare: www.jonkoping.se/fackligasoc (http://www.jonkoping.se/fackligasoc)
Tillsammans gör vi Jönköpings kommun bättre – för alla. Hos oss får du mer än ett jobb. Välkommen att söka tjänsten som Personlig assistent! https://www.jonkoping.se/
Följ oss i sociala medier:
Facebook: Jobba i socialförvaltningen
Instagram: @jobbaisocialförvaltningen
Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.
Artiklar i detta ämnet
- Sjukfrånvaror hos invandrade kvinnor