OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker ett antal Personliga handläggare till Avdelningen för sjukförsäkring
Placering Norrköping
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan, att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar rätt till ersättning. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden ska kunna klara sig själv och sin försörjning.
Just nu söker vi både personliga handläggare med inriktning samordning samt inriktning sjukpenning.
När du arbetar med samordning möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga. Kunderna har ofta en komplex livssituation och har behov av samordnade rehabiliteringsinsatser. Ditt arbete präglas av tidiga och aktiva insatser till kunderna utifrån var och ens unika situation och behov. I arbetet utreder du kundens behov av rehabiliterande åtgärder, stödjer kunden i kontakten med andra aktörer och skapar förutsättningar för effektiv samverkan. Detta innebär att du leder och samordnar möten. Dina viktigaste externa kontakter är arbetsgivare, Arbetsförmedlingen samt hälso- och sjukvården. I tjänsten ingår många möten tillsammans med kund och samarbetspartners utanför Försäkringskassans kontor.
När du arbetar med sjukpenning handlägger du kunders ärenden, som på grund av sjukdom eller skada, saknar arbetsförmåga, men har bedömts kunna återgå i sysselsättning utan eller med mindre insatser från Försäkringskassan. Arbetet innebär att utreda och besluta om kundens rätt till ersättning. Du arbetar rättssäkert och gör effektiva bedömningar som leder till rätt beslut i rätt tid. I arbetet är det viktigt att skapa trygghet och delaktighet för kunderna så att de på egen hand kan återgå i sysselsättning. Du möter kund via dator eller telefon.
Som personlig handläggare kommer du arbeta i team, vilket innebär att man gemensamt ansvarar för resultat, planering och fördelning av arbetet. Du kommer också arbeta med Lean och ständiga förbättringar för att skapa så bra förutsättningar för kund som möjligt.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartners
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartners för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga och ett coachande förhållningssätt
• är handlingskraftig
• har datorvana
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du:
•
har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
•
har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, både inom Sjukpenning samt Samordning. Tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuell. Resor ingår i tjänsten som Personlig handläggare Samordning. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Susanne Karlsson, telefon 010-115 34 21 eller Reneé Berglund, telefon 010-114 42 17 (för frågor om tjänsten). Fackförbundet ST: Lotta Larsson, telefon 010-114 28 38eller Johan Karlsson, telefon 010-112 29 96. Saco-S: Kerstin Johannesson, telefon 010-111 68 14 eller Tommy Persson, telefon 010-118 66 40.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 2015-08-10 märkt med diarienummer 032805-2015. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.