OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker Personlig handläggare med placering Avdelningen för funktionsnedsättning i Helsingborg
På Försäkringskassan jobbar vi utifrån olika livssituationer. Avdelningen för funktionsnedsättning arbetar i livssituationen leva med funktionsnedsättning.
Livssituationen leva med funktionsnedsättning innefattar barn, föräldrar med barn som har funktionsnedsättning, föräldrar som har funktionsnedsättning, unga vuxna och vuxna med behov av aktiva åtgärder. Kunderna i livssituationen har ofta en kombination av ersättningar där syftet med ersättningarna är att göra det möjligt att leva ett liv som andra. Många gånger är också kontakten med Försäkringskassan livslång. Just nu söker vi personlig handläggare med inriktning assistansersättning. I rollen som personlig handläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar inom funktionsnedsättning och/eller med sjukförsäkringen. Läs gärna mer om assistansersättning här: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/funktionsnedsattning/assistansersattning/assistans.
På Försäkringskassan jobbar vi utifrån ett teambaserat arbetssätt där våra medarbetare skall få förutsättningar att vilja, kunna och få ta ansvar för sitt uppdrag så att vår vision, verksamhetsidé och våra kundlöften får genomslag i det dagliga arbetet. Vi arbetar med ständiga förbättringar enligt lean.
Ansvar och arbetsuppgifter Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.
När du arbetar med assistansersättning möter du kunder som på grund av sjukdom eller funktionshinder behöver hjälp för att klara sina grundläggande behov. Som kundens personliga handläggare utreder du om kunden behöver personlig assistans för att klara sina grundläggande behov och om behovet överstiger 20 timmar i veckan. Du möter kunden i personliga möten, hemma hos kunden eller på annan plats. Du samarbetar med andra som kunden kan behöva stöd av exempelvis personliga ombud, tolkar, hälso- och sjukvården och kommunen. I arbetsuppgifterna ingår dokumentation i Försäkringskassans interna datasystem.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil samt god körvana
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar och om hur människor med funktionsnedsättning möts av samhället.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Bilkörning och andra typer av resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Om du har frågor, kontakta Rekryterande chef: Eva Mo-Viktorsson, tel 010-118 08 00 (för frågor om tjänsten) HR-specialist Therése Källberg, tel 010-119 55 85 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Tim Thelander, tel 010-118 09 16 Saco-S: Kerstin Johannesson, tel 010-111 68 14.
Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 31 augusti 2015 märkt med diarienummer 040635-2015. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.