OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och påverka sjukfrånvaron i Sverige?
Vi söker personlig handläggare till avdelningen för sjukförsäkring med placering i Norrköping
Inom avdelningen för sjukförsäkring arbetar personliga handläggare och försäkringsutredare i tre flöden utifrån individers olika behov. Kontakten med dessa kan ske skriftligen, via personliga möten eller telefon. Människors olika behov ställer krav på att arbeta flexibelt med skiftande arbetssätt och med olika kompetens. Detta arbete har sin grund i Socialförsäkringen och en del i detta uppdrag innebär att göra bedömningar enligt lagen samt fatta beslut om ersättning. Läs gärna mer om vår sjukförsäkringsprocess på vår hemsida.
Ansvar och arbetsuppgifter
Varje individ har en unik situation och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Som personlig handläggare ger du förutsättningar för att de individer du möter ska kunna få en överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I dina arbetsuppgifter ingår utredningsarbete vilket också innebär kontakter med externa parter, som arbetsgivare och vårdgivare, för att inhämta kompletterande information för en rättssäker tillämpning av sjukförsäkringen. Du ska självständigt kunna fatta beslut som kan påverka människors livssituation samt kunna kommunicera dessa.
Som nyanställd i denna roll får du en gedigen introduktionsutbildning för att du ska känna dig trygg och säker. I utbildningen varvas teori och praktik.
Som personlig handläggare kommer du arbeta i ett team, vilket innebär att man gemensamt ansvarar för resultat, planering och fördelning av arbetet. Lean är vår verksamhetsstrategi och därför ingår också i rollen att arbeta med ständiga förbättringar.
Sjukpenning/samordning
Som personlig handläggare med inriktning sjukpenning/samordning möter du individer med en komplex livssituation och som står relativt långt från återgång i arbete/sysselsättning. De har därför behov av samordnade rehabiliteringsinsatser. Du möter oftast individen i fysiska personliga möten på bl.a. Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, inom Hälso-och sjukvården och hos arbetsgivare. Möten sker också i telefon och/eller skriftligen.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller andra erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är trygg i dig själv och har en förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartners
• samarbetar effektivt i team och stödjer kunder och samarbetspartners för att nå gemensamma mål som skapar goda kundvärden
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt tillvägagångssätt med en mycket god prioriterings- och planeringsförmåga
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga, talar och skriver svenska obehindrat
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem
• har körkort B
Det är meriterande om du
• har arbetat självständigt med att göra bedömningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har tidigare erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete
• har erfarenhet av att i din arbetsroll bemöta människor i utsatta livssituationer
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Flertalet tjänster ska tillsättas. De är tillsvidare, heltid och med tillträde så snart som möjligt enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning och även tester kan tillämpas i rekryteringsprocessen.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chefer Susanne Karlsson 010-115 34 21 och Gunilla Adolfsson 010-114 02 10 (för frågor om tjänsten)
HR-specialist Stefan Dahlberg, tel 010-116 45 16 (för frågor om rekryteringsprocessen)
ST: Christian Lönqvist, tel 010-112 32 23
Saco-S: Gunnel Andersson, tel 010-114 54 39
Ansökan
Vill du bli en av oss?
Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer 005499-2016 senast den 2016-02-12. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.