OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker Personlig handläggare till avdelningen för sjukförsäkring med placering i Visby
Inom avdelningen för sjukförsäkring möter vi kunder som på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga. Syftet med arbetet är att bidra till att fler återgår till arbetslivet snabbare, att ge trygghet och ekonomiskt stöd samt bidra till att förebygga sjukskrivning. Vi lägger stort fokus på att göra rättssäkra bedömningar så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid.
Ansvar och arbetsuppgifter
Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning sjukpenning samt inriktning sjukpenning/samordning.
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Arbetet innebär att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag i ärendet som leder till rättssäkra beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du stödjer och skapar delaktighet för kund och samarbetspartners i syfte att gemensamt nå målet om snabbare återgång till arbetslivet.
Inriktning Sjukpenning: Du ansvarar för kunder som på grund av sjukdom delvis eller helt saknar arbetsförmåga, och därför ansöker om sjukpenning. Kunderna har inledningsvis bedömts kunna återgå i arbete utan eller med ringa insatser från Försäkringskassan, men du behöver löpande göra behovsbedömningar och agera utifrån dessa. Ditt arbete präglas av tidiga kontakter med kunder och externa partners per telefon för att planera för återgång i arbete.
Inriktning Sjukpenning/samordning: Du ansvarar för kunder som på grund av sjukdom helt eller delvis saknar arbetsförmåga, och därför ansöker om sjukpenning. Kunderna har ofta en komplex livssituation och har behov av personlig kontakt och samordning av rehabiliteringsinsatser, för att kunna återgå i arbete. Arbetet präglas av tidiga kontakter och aktiva insatser utifrån varje kunds unika behov. Du utreder behovet av rehabiliterande åtgärder och ansvarar för samordningen av dessa. Detta innebär bland annat att du samordnar och leder möten med kund och externa partners såsom sjukvården, arbetsgivare och Arbetsförmedlingen. Tillsammans med kund upprättar du en plan för återgång i arbete.
Som personlig handläggare kommer du ingå i ett team. I teamet ansvarar ni gemensamt för resultat, planering och fördelning av arbetet samt systematiskt arbetsplatslärande. Försäkringskassans verksamhetsstrategi är Lean, vilket innebär att vi arbetar med ständiga förbättringar för att skapa bästa möjliga förutsättningar för våra kunder.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och externa partners
• samarbetar effektivt i team och stödjer kunder och externa partners för att nå gemensamma mål som skapar goda kundvärden
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt med en mycket god prioriterings- och planeringsförmåga
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• är handlingskraftig
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Enhetschef Eva Andersson, tfn 010-114 00 16. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen): Sara Bergström tfn 010-116 45 09. ST: Therese Jakobsson tfn 010-112 04 90, SACO: Mari Hållén tfn 010-116 29 61.
Ansökan
Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer 024586-2016 senast den 15 maj 2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet. Beskriv även i din ansökan vilken inriktning som du är mest intresserad av att arbeta med, sjukpenning alternativt sjukpenning/samordning.