Personlig handläggare

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassan söker dig som vill arbeta som

Personlig handläggare inom Avdelningen för Funktionsnedsättning

Placering Malmö

Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning sjukersättning

Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar, dokumenterar ditt arbete löpande, och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, och har ansvaret för hela kundengagemanget.

När du arbetar med sjukersättning möter du kunder som kanske aldrig kommer att kunna arbeta heltid på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning. I dessa situationer kan kunden ha rätt till sjukersättning. I arbetet informerar du och vägleder kunden rätt. I vissa situationer utreder du också kundens behov av och möjlighet till att delta i rehabiliterande och samordnade insatser. Utredningarna är omfattande gällande underlag och tid och du samarbetar med bland annat hälso- och sjukvården, Arbetsförmedlingen och kommunen. Kontakten med kund sker per telefon.

Som Personlig handläggare kommer du att ingå i ett team. I teamet ansvarar ni gemensamt för att tillvarata och utveckla er samlade kompetens genom ett systematiskt arbetsplatslärande. Därtill ansvar teamet för planering och fördelning av arbetet. Försäkringskassans verksamhetsstrategi är Lean, vilket innebär att vi arbetar med ständiga förbättringar för att skapa största möjliga värde för våra kunder.

Vi söker dig som

-har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
-är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartners
-samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartners för att nå gemensamma mål
-agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
-har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
-kan förstå och analysera komplexa frågor
-har god kommunikativ förmåga -har datorvana 

Det är meriterande om du:
-har god förmåga att professionellt möta människor i svåra livssituationer
-har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare eller tidsbegränsad till och med 31 juli 2017, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta:
Rekryterande chef: Emerson Gomez Dahl tel 010-118 08 86 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Karolina Lind tel 010-119 75 60 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Johanna Ryderling, tel 010-119 7437, Saco-S: Helena Poirier, tel 010-119 62 54.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 2 juni 2016 märkt med diarienummer 030437-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 5 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 19 maj 2016

Liknande jobb


Junior handläggare, Maskin och Process

Junior handläggare, Maskin och Process

13 augusti 2024

13 augusti 2024

23 januari 2023

23 januari 2023