Personlig handläggare

Arbetsbeskrivning

Vi söker Personliga handläggare till Avdelningen för Funktionsnedsättning och varaktigt nedsatt arbetsförmåga till förmånerna sjukersättning samt handikappersättning/vårdbidrag. Placering kan vara på vårt kontor i Gävle eller i Bollnäs.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen och har ansvaret för hela kundengagemanget. Vi arbetar teambaserat, med förbättringsarbete och har LEAN som verksamhetsstrategi.

Just nu söker vi Personliga handläggare inom inriktningarna sjukersättning och handikappersättning/vårdbidrag. Det kan även bli aktuellt att arbeta med andra inriktningar.

Inom området funktionsnedsättning möter du kunder som kan vara i behov av förmånerna vårdbidrag, handikappersättning eller assistansersättning samt sjuk och aktivitetsersättning. Arbetet innebär nära kontakt med bl.a. funktionsnedsatta och anhöriga för att utreda kundens behov. I arbetet samarbetar du med de som kunden kan ha stöd av, exempelvis personliga ombud, hälso- och sjukvården samt kommun och Arbetsförmedlingen.

När du arbetar med sjukersättning möter du kunder som har fyllt 30 år men inte 65 år och som ansöker om sjukersättning på grund av att de troligen aldrig kommer att kunna arbeta heltid på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning. I dessa situationer kan kunden ha rätt till sjukersättning. I arbetet informerar du och vägleder kunden rätt. Du möter kunderna i personliga möten eller i telefon. Du samarbetar med och hämtar information från hälso- och sjukvården, Arbetsförmedlingen och i förekommande fall arbetsgivare. Stora krav ställs också på att du kan vara delaktig och drivande i att bygga och utveckla nätverk med interna och externa samarbetspartners. Det innebär initiativförmåga och kreativitet samt att se möjligheter i arbetet. 

Vi söker dig som:


• har en examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• har god kommunikativ förmåga, talar och skriver svenska obehindrat
• har mycket god språklig förmåga vilket innebär att du förstår komplicerade språkliga underlag, och producerar egna dokument av hög kvalitet
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• har lätt för att anpassa dig till ändrade förutsättningar samt är initiativtagande och tar ansvar för helheten
• har gott omdöme och arbetar strukturerat, även under press
• samarbetar effektivt i team och stödjer kunder och samarbetspartners för att nå gemensamma mål som
• skapar goda kundvärden
• har datorvana samt körkort för personbil

Det är meriterande om du


• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har god kunskap och förmåga att professionellt möta människor i svåra livssituationer
• har erfarenhet av samtals- och intervjumetodik
• har kompetens i LEAN-baserat förbättringsarbete

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Placeringsort är i Gävle eller Bollnäs. Tjänsterna gäller tillsvidare och visstidsanställningar. Vid tillsvidareanställning kan provanställning förekomma. Det är heltid med tillträde omgående, enligt överenskommelse. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Intervjuer i denna rekrytering kommer att genomföras under v.28-29.

I Gävle söker vi Personliga handläggare med inriktning funktionsnedsättning och till sjukersättning. I Bollnäs söker vi Personliga handläggare med inriktning Sjukersättning.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chefer: Jenny Klang 010-111 81 05, Anders Forsman 010-111 25 22. HR-specialist Sara Bergström, 010-116 45 09 (för frågor om rekryteringsprocessen), Fackförbundet ST: Maria Isberg 010-111 44 09 eller Jeanette Johansson 010-111 47 41, Saco-S: Annelie Edvinsson 010-111 67 06, SECO Johanna Grundström 010-115 30 44.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 5 juli 2016, märkt med diarienummer 037237-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 4 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 21 juni 2016

Liknande jobb


Junior handläggare, Maskin och Process

Junior handläggare, Maskin och Process

13 augusti 2024

13 augusti 2024

23 januari 2023

23 januari 2023