OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker Personlig handläggare med placering
Avdelningen för sjukförsäkring i Sundsvall
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar rätt till ersättning. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning. Tjänsten kräver att du kan hantera mycket administration för att hålla ihop alla delar på ett bra sätt.
Just nu söker vi både personliga handläggare med inriktning samordning samt inriktning sjukpenning.
När du arbetar med samordning möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga. Du utreder och beslutar om kundens rätt till ersättning. Kunderna har ofta en komplex livssituation och har behov av samordnade rehabiliteringsinsatser. Ditt arbete präglas av tidiga och aktiva insatser till kunderna utifrån var och ens unika situation och behov. I arbetet utreder du kundens behov av rehabiliterande åtgärder, stödjer kunden i kontakten med andra aktörer och skapar förutsättningar för effektiv samverkan. Detta innebär att du leder och samordnar möten. Dina viktigaste externa kontakter är arbetsgivare, Arbetsförmedlingen samt hälso- och sjukvården. Du har i mötet med kunden en central funktion för att samordna de olika insatserna.
När du arbetar med sjukpenning handlägger du kunders ärenden som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga, men har bedömts kunna återgå i sysselsättning eller till viss del med insatser från Försäkringskassan. Arbetet innebär att utreda och besluta om utan kundens rätt till ersättning. Du arbetar rättsäkert och gör effektiva bedömningar som leder till rätt beslut om ersättning. I arbetet är det viktigt att skapa trygghet och delaktighet för kunderna så att de på egen hand kan återgå i sysselsättning. Du möter kund via dator eller telefon.
Försäkringskassan arbetar i team, vilket innebär att man gemensamt ansvarar för resultat, planering och fördelning av arbetet. På Försäkringskassan arbetar vi även med Lean och ständiga förbättringar.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga och ett coachande förhållningssätt
• är handlingskraftig
• har datorvana
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Två tjänster heltid, en tillsvidare och en tidsbegränsade fram till årsskiftet med möjlighet till förlängning. Placering på kontoret i Sundsvall med tillträde enligt överenskommelse. Resor ingår i tjänsten som Personlig handläggare Samordning. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Enhetschef Malin Törnqvist 010-111 86 01 kan kontaktas angående tjänsterna till och med den 22 juli och enhetschef Monika Wiksell från och med den 25 juli.
Fackförbundet ST: Henrik Åhlin, 010-111 87 06 (kan kontaktas från och med 1/8). Saco-S: Marina Dahl, email: marina.dahl@forsakringskassan.com (kan kontaktas från och med 25/7).
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 5 augusti 2017 märkt med diarienummer 040763-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.