OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker Personliga handläggare med placering
Avdelningen för sjukförsäkring i Östersund
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar rätt till ersättning. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss
Just nu söker vi både personliga handläggare med inriktning sjukpenning, inriktning sjukpenning och samordning.
När du arbetar med sjukpenning handlägger du kunders ärenden, som på grund av sjukdom eller skada, saknar arbetsförmåga, men har bedömts kunna återgå i sysselsättning utan eller mindre insatser från Försäkringskassan. Arbetet innebär att utreda och besluta om kundens rätt till ersättning. I arbetet är det viktigt att skapa trygghet och delaktighet för kunderna så att de på egen hand kan återgå i sysselsättning. Du möter kund via dator eller telefon.
När du arbetar med sjukpenning och samordning möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga. Kunderna har ofta en komplex livssituation och har behov av samordnade rehabiliteringsinsatser. Ditt arbete präglas av tidiga och aktiva insatser till kunderna utifrån var och ens unika situation och behov. I arbetet utreder och beslutar du om kundens rätt till ersättning samt utreder kundens behov av rehabiliterande åtgärder, samordnar kontakten med andra aktörer och skapar förutsättningar för effektiv samverkan kring kunden. Dina viktigaste externa kontakter är arbetsgivare, Arbetsförmedlingen samt hälso- och sjukvården. I tjänsten ingår möten tillsammans med kund och samarbetspartners utanför Försäkringskassans kontor.
Försäkringskassan arbetar i team, vilket innebär att man gemensamt ansvarar för resultat, planering och fördelning av arbetet. På Försäkringskassan arbetar vi även med Lean och ständiga förbättringar.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga och ett coachande förhållningssätt
• är handlingskraftig
• har datorvana
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster tillsvidare heltid till kontoret i Östersund med tillträde enligt överenskommelse. Resor kan ingå i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Peter Ivarsson 010-111 43 61 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Jenny Nilsson 010-111 43 60 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Mona Eriksson, 010-113 71 63. Saco-S: Marina Dahl, 010-111 68 18. SEKO: Johanna Grundström, 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 19 augusti 2016 märkt med diarienummer 045304-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.