Personlig handläggare

Arbetsbeskrivning

Vi söker Personliga handläggare med placering
Lokalt försäkringscenter i Varberg eller Halmstad

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning sjukförsäkringen. I rollen som personlig handläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar.

När du arbetar med sjukförsäkringen möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga eller som kanske aldrig kommer att kunna arbeta heltid på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning. I dessa situationer kan kunden ha rätt till sjukpenning, rehabiliteringsersättning eller förebyggande sjukpenning. Du utreder kundens rehabiliteringsbehov, samordnar åtgärder samt utreder och beslutar om rätt till ersättning med hänsyn till varje kunds behov och situation. Under sjukskrivningen ger du information och vägledning. I arbetet stödjer du kunden i kontakter med andra aktörer som till exempel arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och hälso- och sjukvården. Du verkar för att aktörerna aktivt tar del i rehabiliteringsprocessen. Detta innebär att du ibland leder och samordnar möten.

Vi söker dig som

har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
kan förstå och analysera komplexa frågor
har god kommunikativ förmåga
har datorvana
har körkort för personbil
Det är meriterande om du:

har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer
har kunskaper om arbetsmarknaden
har kunskaper i arbetsrätt och om arbetsmiljölagen
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Tjänsterna är tillsvidare/tidsbegränsade, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Om du har frågor, kontakta
Chef: Fred Finnöy 010-1180761 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Helen Jerrebäck 010-11950552 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Katarina Bengtsson 010-1192654, SACO: Ingmarie Johansson 010-1192637, SEKO: Camilla Ersson, 010-113 91 99.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 20140106 märkt med diarienummer 058123-2013. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev.

Sammanfattning

Liknande jobb


20 november 2024

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

28 november 2024

Granskare inom välfärdsbrott

Granskare inom välfärdsbrott

27 november 2024