Personlig handläggare

Arbetsbeskrivning

Vi söker Personlig handläggare till Avdelningen för Funktionsnedsättning i Umeå

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

Inom området funktionsnedsättning möter du kunder som kan vara i behov av förmånerna vårdbidrag, handikappersättning, assistansersättning eller aktivitetsersättning. Arbetet innebär nära kontakt med bl.a. funktionsnedsatta och anhöriga för att utreda kundens behov. Vidare ingår det att samordna insatser i samverkan med vårdgivare och andra aktörer.

Just nu söker vi en personlig handläggare för vikariat på ca ett år inom avdelningen för funktionsnedsättning. Det kan komma att bli aktuellt att jobba inom en eller flera av nedanstående inriktningar. 

Handikappersättning: När du arbetar med handikappersättning möter du kunder som har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att de behöver hjälp och/eller har merkostnader på grund av sjukdomen/funktionsnedsättningen under minst ett år framåt.

Vårdbidrag: När du arbetar med vårdbidrag möter du kunder med barn som behöver särskild vård och tillsyn på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. Som personlig handläggare utreder du de behov av särskild vård och tillsyn som barnet har på grund av sjukdomen eller funktionsnedsättningen.

Assistansersättning: När du arbetar med assistansersättning möter du kunder som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning behöver hjälp för att klara sina grundläggande behov. Som kundens personliga handläggare utreder du om kunden har rätt till personlig assistans samt sköter utbetalningar av ersättningen.

Aktivitetsersättning: När du arbetar med aktivitetsersättning möter du kunder som är mellan 19 och 30 år och som ansöker om aktivitetsersättning på grund av en funktionsnedsättning eller andra medicinska skäl. I dessa situationer kan kunden ha rätt till aktivitetsersättning. Aktivitetsersättning är ett ekonomiskt stöd som gör det möjligt för kunden att under pågående utredning påbörja rehabilitering som kan leda till arbete och egen försörjning.

Vi söker dig som


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil

Det är meriterande om du


• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster, heltid, tillsvidare och visstid, med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort Umeå. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Intervjuer kommer påbörjar efter sista ansökningsdag.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef: Therese Sjödin: 010-111 55 25 (för frågor om tjänsten, tillgänglig under v.33), HR-specialist Jenny Nilsson: 010-111 43 60 (för frågor om rekryteringsprocessen, tillgänglig från v.31), Fackförbundet ST: Maria Isberg tfn 010-111 44 09, Saco-S: Eva Bernegard tfn 010-116 66 37 (tillgänglig v.31) eller Anneli Edvinsson 010-111 67 06 (tillgänglig v.32), SEKO Ann-Charlotte Pagden 010-117 72 53.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 15 september 2016, märkt med diarienummer 041802-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 7 september 2016

Liknande jobb


Junior handläggare, Maskin och Process

Junior handläggare, Maskin och Process

13 augusti 2024

13 augusti 2024

23 januari 2023

23 januari 2023