OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan söker dig som vill arbeta som Personlig handläggare inom Avdelningen för sjukförsäkring
Placering Trollhättan/Uddevalla
Avdelningen för sjukförsäkring
Inom avdelningen för sjukförsäkring möter vikunder som på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga. Syftet med arbetet är att bidra till att betydligt fler återgår till arbetslivet snabbare, att ge trygghet och ekonomiskt stöd samt att arbeta för att förebygga sjukskrivning. Vi lägger stort fokus vid att göra rättssäkra bedömningar så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Våra kunder har olika behov av stöd från Försäkringskassan, och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.
Ansvar och arbetsuppgifter
Just nu söker vi Personliga handläggare med inriktning sjukpenning och sjukpenning/samordning
Som Personlig handläggare ger du kunderna förutsättning för överblick och trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Du skapar delaktighet för kund och samarbetspartners i syfte att gemensamt nå målet om återgång i arbete. Det är avgörande att du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt, så att besluten om sjukpenning blir rättssäkra. I ditt arbete ansvarar du för att handlägga ansökningar om sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga. Ditt arbete innebär att göra utredningar och analyser av underlag, framför allt läkarintyg. I arbetet ingår även att förklara beslut för kunder som inte får den ersättning som de ansökt om. Att löpande dokumentera vad som händer i alla ärenden är en viktig del i arbetet. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa och innehåller uträkningar av inkomster samt utbetalningar.
Som Personlig handläggare inom sjukpenning arbetar du med kunder som har bedömts kunna återgå i arbete utan, eller med små, insatser från Försäkringskassan. Du har ofta kontakt med kunder, arbetsgivare och sjukvården, via telefon, brev eller e-post
Som Personlig handläggare inom sjukpenning/samordning arbetar du med kunder som har bedömts ha ett behov av personlig kontakt och samordning av rehabiliteringsinsatser, för att kunna återgå i arbete. Du samordnar och leder möten där du och kunden, tillsammans med framför allt arbetsgivaren och behandlande läkare, planerar för återgången i arbete. Insatserna anpassas utifrån varje kunds unika behov.
Som Personlig handläggare kommer du att ingå i ett team. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. Utöver detta ansvarar teamet för planering och fördelning av arbetet.
Som nyanställd erbjuds du introduktionsutbildning för ditt nya uppdrag och stöd av handledare under den första tiden.
Vi söker dig som
- har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartners
- samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
- agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
- har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt utifrån kundens behov
- kan förstå och analysera komplexa frågor
- har god kommunikativ förmåga
- är handlingskraftig
- har god förmåga att arbeta i olika datasystem
- har körkort för personbil
Det är meriterande om du:
- har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
- har god förmåga att professionellt möta människor i svåra livssituationer
- har erfarenhet av arbete i en samordnande funktion med externa samarbetspartners
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster som Personlig handläggare med inriktning sjukpenning och sjukpenning/samordning. Tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Resor ingår i tjänsten. Provanställning kan bli aktuellt. Arbetspsykologiska tester kan komma att användas som en del av urvalsprocessen i den här rekryteringen. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Pernilla Back, 010- 119 77 53. HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Klara Skoog, 010-119 57 41. Fackförbundet ST: Marita Lantto, 010-119 52 48, Saco-S: Jennie Wikström Nord, 010-118 51 61.
Ansökan
Vill du bli en av oss? Välkommen med din ansökan senast den 27 november 2016 märkt med diarienummer 064475-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.