Personlig handläggare

Arbetsbeskrivning

Vi söker ett flertal Personliga handläggare med placering

Lokalt Försäkringscenter Södertörn (Handen), Huddinge, Söderort (Globen), Sundbyberg, Sollentuna och City (Alvik).

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning sjukpenning/samordning och funktionsnedsättning. I rollen som personlig handläggare kan det även bli aktuellt för dig att arbeta med andra inriktningar.

När du arbetar med sjukpenning och samordning möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga. I dessa situationer kan kunden ha rätt till sjukpenning, rehabiliteringsersättning eller förebyggande sjukpenning. Du utreder kundens rehabiliteringsbehov, samordnar åtgärder samt utreder och beslutar om rätt till ersättning med hänsyn till varje kunds behov och situation. Under sjukskrivningen ger du information och vägledning. I arbetet stödjer du kunden i kontakter med andra aktörer som till exempel arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och hälso- och sjukvården. Du verkar för att aktörerna aktivt tar del i rehabiliteringsprocessen. Detta innebär att du ibland leder och samordnar möten.

Vi söker dig som

-har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
kan förstå och analysera komplexa frågor
har god kommunikativ förmåga
har datorvana
Det är meriterande om du:

har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer
har kunskaper om arbetsmarknaden
har kunskaper i arbetsrätt och om arbetsmiljölagen
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Arbetspsykologiska tester kommer att användas i denna rekrytering. Vi vill be dig att bevaka din e-post efter sista ansökningsdag.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Yvonne Hasselbo, LFC Södertörn 101-116 35 05 och Carolin Jarlehag LFC Sundbyberg, 010-116 30 11. HR-specialister (för frågor om rekryteringsprocessen): Sara Bergström tfn 010-116 45 09 eller Mia Andersson tfn 010-116 10 22.

ST: Elisabeth Gundén tfn 010-116 41 79, SACO: Katarina Appelblom tfn 010-116 41 13, Seko: Camilla Ersson tfn 010-113 91 99.

Ansökan
Vi vill ha din ansökan senast den 21 april.

Sammanfattning

Liknande jobb


Junior handläggare, Maskin och Process

Junior handläggare, Maskin och Process

13 augusti 2024

13 augusti 2024

23 januari 2023

23 januari 2023